LLa Sylphide’’ velikog Augusta Bourneonvillea, jedan od najstarijih sačuvanih romantičnih ‘’bijelih’’ baleta, bit će prvo djelo koje će u splitskom Hrvatskom narodnom kazalištu postaviti novi ravnatelj Baleta Igor Kirov, izabranog nakon što se ova institucija razišla s Dinkom Bogdanićem. Premda je Kirov osobno najčešće koreografirao suvremene plesne predstave, ovim potezom pokazao je da će u splitskom HNK itekako voditi računa i o nešto klasičnijem repertoaru. Osim toga, u Split je doveo čuvenu dansku koreografkinju i baletnu pedagoginju s američkom adresom Karinu Elver koja je u svojem petnaestogodišnjem stručnom radu fokusirana upravo na Bourneonvilleova djela i njegove specifične baletne tehnike. Koreografirala ga je i poučavala širom svijeta – od Grenlanda, Indije i Islanda do Japana, Čilea i SAD-a – a u petak, 10. ožujka, rezultat njezina rada bit će predstavljen splitskoj publici.
S fantastičnom čarobnom pričom o nemogućoj ljubavi škotskog seljaka i šumske vile u Splitu će nakon jako dugo vremena biti predstavljena i ‘’danska škola’’ baleta, na čijoj je promociji silno angažirana Danska i njene kulturne institucije, a koju karakteriziraju ne samo precizni plesni koraci nego i snažan glumački izričaj. Karina Elver i intimno je vezana uz ‘’La Sylphide’’ jer se radi o njenoj prvoj profesionalnoj baletnoj ulozi nakon što je kao osamnaestogodišnjakinja primljena u ansambl Kraljevskog danskog baleta.
‘’Ovaj balet održao se na životu prenošenjem od jednog do drugog baletnog majstora, a specifičan je i po tome što je jako važno da plesači prenesu svoje osjećaje, ono što proživljavaju u određenom trenutku’’, objasnila je Karina Elver za Nacional. Kazala je i to da ju je u Splitu dočekao sjajan baletni ansambl, spreman na naporan rad i usvajanje Bourneonvilleova specifičnog stila i dubine njegovih djela. ‘’Osjećam se izvrsno, ljudi su otvoreni i pristupačni. Vjerujte mi da je tako, radila sam diljem svijeta’’, kazala je zvijezda danskog baleta. Objasnila je da se upravo Bourneonville kao predstavnik danske škole, poprilično različite od poznatijih ruske i francuske, u Danskoj tretira kao nacionalno kulturno blago.
‘’Upravo ‘La Sylphide’ uvijek mi je dirao srce i to nastojim prenijeti svojim studentima. Primjeri danske baletne škole nisu ‘veliki’ poput recimo ruskih koji u svojoj ljepoti nastoje prikazati i veličinu države. Ali oni su zato šarmantni, imaju neku svoju slatkoću, a gluma je važna gotovo kao i tehnika jer proizlazi iz osjećaja. Sve dolazi iz srca – brzina, skokovi i gracioznost’’, rekla je Karina Elver.
Sve uloge u splitskoj postavi ‘’La Sylphide’’ povjerene su solistima splitskog Baleta: u naslovnoj ulozi nastupit će Hazuki Tanase, dok će ulogu Jamesa tunačiti Artjem Žusov, a kasnije će se s njima izmjenjivati Irina Čaban Bilandžić, Eva Karpilovska i Katerina Kuznjecova kao La Sylphide te Ivan Boiko i Aaron Kok kao James. Ovom posljednjem, 21-godišnjem članu ansambla, bit će to prva solo uloga u životu.
Intendant splitskog HNK Goran Golovko predviđa da će ‘’La Sylphide’’ biti lijepo i zanimljivo kazališno iskustvo, a s ravnateljem Baleta Kirovom i glasnogovornikom kazališta Davorom Vukovićem pokazao je i dosta smisla za marketing: sva trojica pojavila su se na najavnoj konferenciji za novinare odjeveni u kiltove, kao što će to učiniti i baletani u prvom činu jer se radnja tog dijela događa u Škotskoj. Na pitanje što se nalazi ispod kilta također su odgovorili dosjetkom – u to će se moći uvjeriti publika u prvim trima redovima gledališta, starija od 18 godina kojima će ulaznice zbog toga biti – skuplje.
August Bourneonville (1805. – 1879.) bio je znameniti plesač, koreograf i baletni majstor, a svojim je bogatim opusom od preko 50 baleta ustanovio danski baletni stil, temeljen na bravuroznom plesu i izražajnoj mimici. Ali istovremeno se odupirao brojnim pretjerivanjima tipičnim za balete iz vremena romantizma, a vrlo je značajno da je još u svoje doba podržavao ravnopravnost plesača tako što je podjednako naglašavao muške i ženske uloge, kada je europski balet većinom isticao samo balerine. Brojni njegovi baleti ostali su na repertoaru Kraljevskog danskog baleta duže od stoljeća, no postali su poznati izvan Danske tek nakon Drugog svjetskog rata. Nakon 1950. Kraljevski danski balet otišao je na nekoliko velikih i važnih međunarodnih turneja na kojima su ih izvodili te tako upoznali svijet s njegovim djelom i uvrstili ga na programe brojnih baletnih kuća širom svijeta.
Komentari