‘Balet je čarolija pokreta na sceni, a u Zagreb stižu Ukrajinci sa ‘Giselle”

Autor:

ART Partner

Ukrajinsko nacionalno kazalište iz Harkova 29. listopada u Lisinskom nastupa s baletom ‘Giselle’

Harkovski National Academic Opera and Ballet Theatre nastupit će 29. listopada ponovno – nakon iznimno uspješnog nastupa 2021. – u zagrebačkoj Koncertnoj dvorani Lisinski. Siniša Josipović iz Art Partnera, organizatora gostovanja, dao je intervju Nacionalu.

NACIONAL: Harkovski National Academic Opera and Ballet Theatre ponovno dolazi u Lisinski, ovoga puta nastupit će s baletom „Giselle“, o kakvoj je produkciji riječ?

Balet iz Harkova prvi put smo mogli gledati još 2019. kada je Art Partner tek krenuo sa svojim produkcijama „Orašara“ u Lisinskom. To nam je bila ujedno i prva turneja s klasičnom izvedbom, a harkovski Balet već tada je pokazao iznimnu umjetničku razinu kojom smo osvježili lokalnu baletnu scenu. Nije ni čudo s obzirom na to da je upravo ovo kazalište opere i baleta jedno od najstarijih ukrajinskih kazališta te su izvornik nekih od najboljih tradicija ukrajinske i svjetske kulture. Ovoga puta nastupamo s baletom „Giselle“, na glazbu Adolphea Adama, originalnih koreografa Jeana Corallija i Julesa Perrota, koji smo u Lisinskom premijerno pokazali kao prvu predstavu 2021. još za vrijeme mjera protiv covida. Ovoga puta angažirali smo gostujuće baletane Lizu Avsajanishvili iz berlinskog Staatsballetta i Vladyslava Bosenka is SND Bratislave, koji je karijeru i počeo u harkovskom kazalištu. Na sceni će biti 30-ak izvođača baleta sa solistima.

NACIONAL: To kazalište je i simbol rata u Ukrajini jer, nažalost, tijekom ruske agresije pogođena je kazališna zgrada. Kako su umjetnici, pretpostavljam da ne nastupaju u Ukrajini, već imaju nastupe po svijetu?

Od samog početku rata Harkov je, nažalost, na prvoj liniji fronte. Dio umjetnika iz kazališta ostao je u Harkovu te su osnovali svoj komorni orkestar i turneju započeli po stanicama metroa gdje se većina ljudi skrivala za vrijeme raketnih napada. Tako su moralno podržavali svoje sugrađane i doprinosili pozitivnom duhu u tako teškim vremenima. Paralelno, uprava kazališta donijela je odluku o kretanju na humanitarnu turneju „Europski put“ koja će upoznati širu europsku javnost s kulturom Ukrajine, a ujedno da se podrže svi koji su zbog agresije bili prisiljeni napustiti svoje domove i utočište pronaći u zemljama EU-a. Turneja je započela u Litvi, a do danas su bili u Austriji, Njemačkoj, Belgiji, Vatikanu, Italiji, Francuskoj, Kanadi. Što se tiče baleta „Giselle“, pokazali su ga s kolegama iz Nacionalne opere i baleta Ukrajine iz Kijeva i francuskim orkestrom Promethee pod vodstvom glavnog dirigenta Dmytra Morozova u kazalištu Champs-Elysees, a s istim baletom nedavno su se vratili s turneje u Grčkoj.

NACIONAL: Vi ste se već specijalizirali za takva gostovanja, zašto vam je važno da hrvatska publika vidi takve produkcije?

Sretni smo kada imamo priliku svjedočiti toplim reakcijama publike na svoj rad. To je trenutak koji nam pruža inspiraciju da nastavimo s umjetničkim stvaranjem. Najljepši je trenutak kada shvatite da je doživljaj publike veći od svakog očekivanja. Tada smo svjesni da je predstava imala dubok utjecaj na njih i da su to lijepe emocije koje će im ostati u dugom sjećanju. Kod pojedinih predstava koje radimo već godinama, poput „Orašara“ i „Labuđeg jezera“, često u publici sjede isti posjetitelji jer prepoznaju vrijednosti naše produkcije.

Da, specijalizirali smo se za turneje klasične glazbe i baletske turneje i uvijek tražimo model kako da najviše damo gledateljima od izvedbe i trupe koja dolazi. Uvijek tražimo izvedbu koja će iza sebe ostaviti jednak dojam, jednako pozitivne emocije, koja će pokazati sve osnovne elemente pojedinog naslova, ali iz koje ćemo ujedno izbaciti dijelove koji ne utječu na priču. Tako približavamo balet i mlađoj, urbanoj i užurbanoj publici.

NACIONAL: Birate li vi kojom će se produkcijom ovo kazalište predstaviti? Je li hrvatska publika „razmažena“ kad je u pitanju balet, vole li samo „jake“ naslove ili su sve spremni pogledati?

Ja sam taj koji predloži naslov, a kako radimo u koprodukciji s Lisinskim, zajedno dogovorimo koji naslovi su prema trenutačnoj situaciji na tržištu prihvatljivi. Važno je uzeti u obzir puno dodatnih elemenata poput tehničkih zahtjeva predstave i mogućnosti dvorane, raspoloživosti baletne trupe, njihova repertoara i planova, stanja na tržištu s komercijalnog aspekta s obzirom na to da se predstave financiraju od prodanih ulaznica i slično.

Ne bih rekao da je naša publika razmažena kad je u pitanju balet, samo mislim da imamo tu još puno toga pokazati. Trudimo se svake godine nešto novo donijeti u Lisinski, međutim, razna su ograničenja. Rekao bih da je ono što čini Art Partner posebnim njihova sposobnost da razbiju ustaljene obrasce i postave umjetnost u potpuno novi kontekst. Naša suradnja s umjetnicima kao što je jedan od najslavnijih plesnih ansambala na svijetu – Gruzijski nacionalni balet Sukhishvili – sjajan je primjer kako nadmašiti očekivanja publike i stvoriti nevjerojatan doživljaj. Iduće godine njihovu turneju radim kroz cijelu Hrvatsku u travnju.

NACIONAL: Zašto volite balet?

Istaknuo bih da je balet za mene puno više od plesa. To je izraz čiste elegancije, snage i ljepote. Ono što volim kod baleta jest njegova sposobnost da priča priču bez riječi. Plesači koriste svoje tijelo da prenesu emocije, od sreće do tuge, bez potrebe za dijalogom. Balet je vrsta umjetnosti koja zahtijeva nevjerojatnu disciplinu i posvećenost. Svaka figura, svaki korak, svaki skok i podizanje zahtijevaju preciznost i besprijekornu tehniku, a to donosi posebnu ljepotu, snagu i duboku emocionalnu povezanost s umjetnošću. Volim balet zbog njegove čarolije stvaranja i svakog jedinstvenog pokreta na sceni.

NACIONAL: Koji su planovi, koga još dovodite u Hrvatsku?

I ovog prosinca na više lokacija u Hrvatskoj donosimo božićnu bajku „Orašar“. Neki termini su već rasprodani. Ove godine Orašar je u sasvim novom ruhu, što me posebno veseli. Moj prijatelj i naš umjetnički direktor Ivan Žuravljev iz Ukrajinskog klasičnog baleta uskoro će ga imati priliku predstaviti našoj publici i jako sam sretan zbog toga. Također, u Hrvatskom domu u Splitu ovog prosinca uoči Nove Godine imat ćemo priliku poslušati novogodišnji koncert simfonijskog orkestra harkovskog nacionalnog akademskog teatra Opere i Baleta i glavnog dirigenta Dmytra Morozova, vrhunskog orguljaša, jednog od četvero umjetnika koji imaju dozvolu u vatikanskim crkvama svirati mise.

Nakon „Giselle“ nastavit ćemo sa zagrebačkom premijerom „Romea i Julije“ poznate koreografkinje Valentine Turcu. Ove godine u Budimpešti smo pokazali taj balet na ljetnoj pozornici kazališta Margitsziget sa senzacionalnim ovacijama 3000 gledatelja. To je predstava koja je već 11 godina u stalnoj postavi Latvijskog Nacionalnog Baleta u Rigi, u francuskom Metz Metropolu te Nacionalnom baletu Rumunjske u Cluju.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.