AZOP i HGK objavili kako zaštititi osobne podatke i kupnju na internetu

Autor:

Pixabay

Povodom Svjetskog dana zaštite potrošača Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP) u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom organizirala je besplatni webinar Zaštita osobnih podataka potrošača na digitalnom tržištu na kojem su sudionici imali priliku doznati koja prava su im zajamčena GDPR-om, kako mogu zaštiti osobne podatke prilikom online kupovine, kako ih aplikacije i internetske stranice prate te koje su najčešće vrste internetskih prijevara, objavila je Hrvatska gospodarska komora (HGK).

„Neke od najvećih svjetskih kompanija svoje poslovanje zasnivaju na trgovanju osobnim podacima internetskih korisnika. To jasno pokazuje o kako vrijednom biznisu se radi i zašto se kaže – ako je usluga besplatna, sam korisnik je proizvod koji se prodaje. Stoga je iznimno važno upoznati građane i poduzetnika o zakonodavnom okviru zaštite njihovih osobnih podataka, a HGK sustavno radi na toj edukaciji kroz  uradnju s AZOP-om i stručnjacima“, istaknuo je savjetnik predsjednika Hrvatske gospodarske komore i voditelj Odjela za obrazovanje, kvalitetu i informacijsku sigurnost Petar Mišević.

Ravnatelj AZOP-a Zdravko Vukić je izjavio kako GDPR nastoji odgovoriti na izazove koje moderno doba stavlja pred nas po tom pitanju te da su njegove odredbe dužne poštivati i američke tehnološke kompanije koje posluju u EU. „Ime i prezime, datum rođenja, kućna i IP adresa, podatak o lokaciji, broj osobne iskaznice, kolika vam je dioptrija, otisak prsta, registarska oznaka automobila, vaša fotografija i mnogi drugi podaci – sve su to vaši osobni podaci i vaša najvrjednija imovina koja vrlo lako može biti zloupotrijebljena. Stoga su vas voditelji obrade podataka dužni informirati o korištenju vaših podataka jasnim i razumljivim jezikom. Za koju svrhu ih koriste, koliko dugo će biti  pohranjeni, s kime će se dijeliti i po kojoj pravnoj osnovi se koriste. Sve to imate pravo znati i možete dobiti uvid u svoje podatke, kao i
ispraviti ih ako nisu ažurirani. Tu je i pravo na brisanje podataka, osim u slučaju kad je njihova obrada nužna“, pojasnio je Vukić, dodavši da je AZOP izradio aplikaciju GDPR Hrvatska koja olakšava građanima upoznavanje s vlastitim pravima, a voditelje obrade podataka upoznaje s njihovim obvezama.

Auditorica informacijske sigurnosti i privatnosti iz certifikacijske kuće TÜV NORD Natalija Parlov Una objasnila je kako se zaštiti od zlouporabe podataka. „Vaši podaci se koriste u marketingu kako bi oblikovali vaš stav. Preko kolačića, društvenih mreža i općenitog
digitalnog otiska se stvara vaš profil, odnosno potrošačka persona prema kojem se prilagođavaju reklamne poruke. Ti podaci uključuju vaše ekonomsko i zdravstveno stanje, interese, ponašanje, lokaciju… Svaki taj podatak ima neizmjernu vrijednost i po njima se formira sadržaj koji vam se nudi. Zato sve na internetu trebate uzeti sa zrnom soli, propitkujte i informirajte se iz više izvora jer je rizik prilagođenog sadržaja u tome da vam oblikuje stav i da na osnovi toga odluke donosite na nesvjesnoj razini“, rekla je Parlov Una, uz napomenu  da ciljana komunikacija ima i svoje dobre aspekte jer tako dolazite do vama relevantnog sadržaja i ponuda.

Dijana Kladar, odvjetnica specijalizirana za GDPR, na praktičnim je primjerima pokazala gdje poduzetnici najviše griješe i kako se potrošači mogu zaštiti. „Jako važno je znati kako izgleda zakonodavni sustav u Hrvatskoj, pratiti praksu AZOP-a te smjernice i presude suda EU. Web trgovine moraju znati da se kupcima u slučaju povrata robe moraju nadoknaditi i trošak njihove dostave, a ne samu cijenu proizvoda. Također, trgovci moraju nositi proizvod na servis, a ne kupac te moraju za sve proizvode dati zakonsko jamstvo. Ne kopirajte opće uvjete s drugih stranica jer često znaju biti neispravni i uvijek imajte točne informacije o tvrtki. Ne možete kupca upućivati na zakone i propise o njihovim pravima već sve informacije trebate imati jasno napisane i sažete na svojoj stranici pa čak i informaciju gdje vas može tužiti. Posebnu pažnju obratite na posljednji korak kupnje, da bude jasan, u protivnom kupnja nije obvezujuća“, naglasila je Kladar.

Profesor Visoke policijske škole Nikola Protrka govorio je o najčešćim slučajevima internetskih prevara i kriminala. „Fizičke osobe su puno više izložene kaznenim djelima o zlouporabi podataka. Studija je pokazala da Facebooku podaci američkog korisnika vrijede 13,5 dolara, a europskog korisnika 4,5 dolara. Na dark webu je hakirani Facebook račun oko 75 dolara, naravno sve se plaća Bitcoinom i riječ je o velikom biznisu“, objasnio je Protrka, a u svom izlaganju se dotaknuo i doxinga, odnosno dijeljenja osobnih podataka po javnim forumima kao forme cyberbullyinga, ransomware-a i ostalih načina online prevara. Poručio je kako su uz drakonske novčane kazne za tvrtke koje zlouporabljuju osobne podatke korisnika zapriječene i zatvorske kazne za odgovorne osobe od 1 do 5 godina, priopćila je HGK.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.