Nekoliko malih australskih kompanija koje se bave medicinskim kanabisom odlučilo je okušati sreću u Europi, a u probijanju kroz šumu europskih propisa namjeravaju se osloniti na snage koje dobro poznaju teren.
Australske kompanije odlučile su se za manje europsko tržište zato što je sjevernoameričko zasićeno, a njihovo matično manje od onog u Europi.
“(U Australiji) perspektiva je još uvijek uglavnom ograničena na tržište lijekova na recept, pa je za kompanije koje se bave marihuanom izvoz i dalje ključan”, objašnjava utemeljiteljica i izvršna direktorica BOD Australije Jo Paterson.
Tvrtke računaju da će im pravodobna uspostava baze i suradnja s europskim partnerima pomoći da izgrade bolju pregovaračku poziciju i da ukradu dio kolača većim sjevernoameričkim konkurentima.
Europa donosi i brojne probleme jer se propisi razlikuju od zemlje do zemlje, ali nadu ulijevaju povoljne sudske presude o upotrebi marihuane u medicinske svrhe i potencijalna potražnja.
Za naš uspjeh u Europi važna je presuda najvišeg suda Europske unije iz studenog prošle godine da kanabidiol, glavni sastojak medicinskih proizvoda od marihuane, nije narkotik, ističu australske tvrtke, a ima naznaka i da će propisi biti dodatno ublaženi.
Nekoliko tjedana nakon toga agencija Ujedinjenih naroda za droge izglasala je uklanjanje kanabisa s popisa najstrože kontrolirane kategorije opojnih droga, što će također pomoći, dodaju.
Traže se partneri
Prodaja medicinske marihuane u Europi porast će do 2025. godine 52 posto, na 3,1 milijardu dolara, procjenjuju istraživači tržišta Brightfield Group i konzultantska kuća Hanway Associates.
Analitičari pak upozoravaju da je europski regulatorni krajolik složen i nepregledan.
U nekim zemljama, uključujući Njemačku i Nizozemsku, medicinski je kanabis dobro reguliran, a u nekima, kao što su Švedska i Belgija, strogo zabranjen.
Čak su i veće australske tvrtke, poput Canopy Growtha i Aurora Cannabisa, teško poslovale na Starom kontinentu i sada smanjuju ulaganja, iako Europu i dalje smatraju velikom prilikom.
Formula je australskih tvrtki za nastup na tako rascjepkanom tržištu suradnja s domaćim tvrtkama koje se snalaze u distribuciji i bolje poznaju propise, a ne samostalna proizvodnja.
Cann Group se tako planira fokusirati na Njemačku i Veliku Britaniju jer bi ta tržišta trebala brzo rasti.
Udružit ćemo snage s kompanijom sa sjedištem u Londonu kako bismo bili spremni kada tržište počne rasti, objašnjava poslovni direktor Canna Shane Duncan.
Analitičari sugeriraju strpljenje.
“Nadamo se da će australska ulaganja biti promišljenija i više strateška i da će pokazivati bolje razumijevanje za ograničenja tržišta i proces koji traži strpljenje”, rekao je analitičar iz Brightfielda Jamie Schau.
Važno je odabrati pravu strategiju za svako tržište pojedinačno i ne tretirati ga kao puki dio Unije, poručio je.
Komentari