ARSEN BAUK: ‘Bilo bi logično da u SDP-ovoj većini nakon izbora budu i saborski zastupnici nacionalnih manjina’

Autor:

22.03.2024., Zagreb - Arsen Bauk, saborski zastupnik SDP-a. 

Photo Sasa ZinajaNFoto

FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

Nositelj izborne liste koalicije Rijeke pravde u prvoj izbornoj jedinici Arsen Bauk objašnjava ustavnopravni presedan izazvan kandidaturom predsjednika Republike za premijera te najavljuje prve poteze nove vlade ako SDP formira vlast

Arsen Bauk, potpredsjednik saborskog Kluba zastupnika Socijaldemokratske partije (SDP), spominje se kao mogući nositelj izborne liste koalicije Rijeke pravde u prvoj izbornoj jedinici. Ta su nagađanja bila nakratko prekinuta neuspješnom formalnom premijerskom kandidaturom predsjednika Republike Zorana Milanovića nakon što ga je predsjednik SDP-a Peđa Grbin 15. ožujka na konferenciji za novinare predstavio kao “nositelja liste SDP-a u prvoj izbornoj jedinici”, ali nakon što je Ustavni sud Milanoviću zabranio kandidaturu, opet je postalo moguće da listu SDP-ove koalicije u toj izbornoj jedinici, po broju birača jednoj od najvažnijih, predvodi Bauk.

Zbog toga, ali i zato što je Bauk jedan od najpoznatijih SDP-ovih političara te bivši ministar u vladi Zorana Milanovića, Nacional je s njim razgovarao o aktualnome ustavnopravnom i političkom presedanu izazvanom potezom Zorana Milanovića i SDP-a.

Bauk je rođen 1973. u Supetru na Braču. Matematičko-informatički obrazovni centar završio je u Splitu, a 1997. diplomirao matematiku i informatiku na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu. Član je SDP-a od 1991. Od 2000. obnašao je mnoge dužnosti u stranci, a saborski zastupnik bio je u tri mandata, od 2008. do 2011. te u posljednja dva, od 2016. do 2020., i u aktualnome mandatu koji je započeo 2020. U vladi Ivice Račana, od 2000. do 2003., bio je pomoćnik ministra obrane, a od 2011. do 2016. ministar uprave u vladi Zorana Milanovića.

NACIONAL: Je li Zoran Milanović SDP-ov kandidat za premijera ili nije?

Na izborima za Sabor birat će se saborski zastupnici i zastupnice. Zastupnici i zastupnice naše koalicije, kada završe izbori, znaju kome će dati potpise da bude mandatar.

NACIONAL: Dakle, Zoranu Milanoviću.

Tko će to biti, znaju i vaši čitatelji i čitateljice, naši saveznici i naši suparnici.

NACIONAL: Ali ne smijete reći.

Možda i smijem, ali ne želim dolijevati ulje na vatru kad je sve jasno.

NACIONAL: Sada smo, dakle, u situaciji da se zna tko je premijerski kandidati SDP-ove koalicije, ali se to ne smije reći zbog upozorenja Ustavnog suda. Jesu li tu SDP i njegova koalicija u svojevrsnoj izvanustavnoj situaciji?

Nismo u izvanustavnoj nego u “win” ustavnoj situaciji, jer je i predsjednik Ustavnog suda na svojoj tiskovnoj konferenciji kirurški precizno opisao korake koje moramo poduzeti da bismo na najustavniji način ostvarili ono što ne bismo trebali govoriti da ćemo napraviti.

NACIONAL: Zašto Milanović nije podnio ostavku, pa razjasnio tu situaciju do kraja i preuzeo rizik i odgovornost, kako bi to bilo politički moralno?

Predsjednik Republike je više puta govorio o razlozima da ne podnese ostavku, a ja nisam, niti mogu, niti smijem biti njegov glasnogovornik.

NACIONAL: Ali imate svoje mišljenje.

Svako moje mišljenje o postupcima predsjednika Republike može se smatrati određenom vrstom kampanje i dolijevanjem ulja na vatru. Ali i ovo dokazuje da je točno ono o čemu su u izdvojenom mišljenju govorila trojica sudaca: dakle, mi iz SDP-a sad se moramo nešto reduciranije izražavati.

‘Svako moje mišljenje o postupcima predsjednika Republike može se smatrati određenom vrstom kampanje i dolijevanjem ulja na vatru. Dakle, mi iz SDP-a moramo se nešto reduciranije izražavati’

NACIONAL: I suci Ustavnog suda koji su napisali izdvojeno mišljenje suglasni su sa sudskom većinom u tome da se Milanoviće ne smije kandidirati za premijera.

U ustavnopravnom poretku Republike Hrvatske kandidati su samo za Sabor. Kandidat za premijera ne postoji, ni u Ustavu, ni u zakonima. Spominje ga se samo u pravilima medijskog praćenja, kako bi televizije znale koga zvati na sučeljavanje. A vi kao iskusni novinar znate kolika bi bila gledanost sučeljavanja koje se neće dogoditi.

NACIONAL: To je tako u formalnopravnom smislu, ali su i Grbin i Milanović izašli na konferenciju za novinare i objavili da će predsjednik Republike Zoran Milanović biti kandidat SDP-ove koalicije za premijera.

Ponovit ću, ne postoji nijedna ustavna odredba koja predsjedniku izrijekom zabranjuje kandidiranje. Do toga se, nogometnim rječnikom rečeno, došlo sitnim vezom na sredini terena. U Zakonu o izboru članova u Europski parlament iz RH i u Zakonu o lokalnim izborima izrijekom se čak i dopušta ta kandidatura. Prema tome, o ustavnopravnim aspektima nema više smisla raspravljati. Dobili smo upozorenje Ustavnog suda; držimo ga se i što se nas tiče, to je to. Odluke Ustavnog suda dovoljno smo komentirali, i izdvojena mišljenja također.

NACIONAL: Onda možemo razgovarati o političkoj razini cijele situacije. Je li potencijalna politička šteta veća za SDP nego za Milanovića?

Rezultat za SDP bit će da ćemo pobijediti na izborima.

NACIONAL: Čak i ako pobijedite, pratit će vas glas stranke koja nije prezala od poigravanja s Ustavom.

Nećemo mi sami sebe proglasiti pobjednicima, nego će nas izabrati građani, a nadležna tijela utvrdit će rezultate izbora na kojima ćemo pobijediti.

NACIONAL: Baš sam to htio i pitati: meni se čini da ima nečeg politički nemoralnog da od građana očekujete sudjelovanje u ovoj ciničnoj igri u kojoj se, da se održi zakonitost, ne smije reći tko je premijerski kandidat, ali to ipak svi znaju.

Da je samo do nas, mi bismo rado rekli.

NACIONAL: To je do Milanovića i do vas.

Predsjednik Ustavnog suda je jasno rekao tko može biti premijer nakon izbora i mi se u kampanji borimo da se to dogodi na ustavan i zakonit način. Ne vidim što bih vam drugo mogao odgovoriti.

NACIONAL: A što će biti za SDP ako ne pobijedite?

Taj scenarij nije opcija.

NACIONAL: Jest, kako nije.

Jest, ali za HDZ.

‘Predsjednik Republike je više puta govorio o razlozima da ne podnese ostavku, a ja nisam, niti mogu, niti smijem biti njegov glasnogovornik’, rekao je u razgovoru za Nacional Arsen Bauk. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

NACIONAL: U medijima je objavljeno kako su ovaj obrat dogovorili Milanović i Grbin te da ste vi bili jedan iz uskog kruga u vrhu SDP-a koji je o tome obaviješten. Je li to točno?

Objavljene su različite informacije. Neke su točne, neke nisu. Kako je došlo do te odluke, znaju oni koji su je donijeli. Bitni su rezultati te odluke, a oni su takvi da smo postali favoriti na izborima i da ćemo pobijediti. Nakon toga, bude li netko imao želju u političkim memoarima opisivati događaje koji su prethodili odluci objavljenoj prošlog petka, a to sasvim sigurno neću biti ja, opisat će ih.

NACIONAL: Pitam vas to zato što je predsjednik SDP-a 5. ožujka objavio da će on biti premijerski kandidat, a deset dana kasnije, 15. ožujka, objavio da neće, nego da će to biti Zoran Milanović. Je li Grbin 5. ožujka prevario javnost i birače?

Nije: 5. ožujka je on bio kandidat, a 15. ožujka bio je netko drugi. U čemu je problem? HDZ-ovci su potkraj veljače odbili naš prijedlog o raspuštanju Sabora, a onda su ga 14. ožujka raspustili. Prema tome, nismo znali kada će biti izbori; 14. ožujka nastupila je nova situacija, a nova situacija je iznjedrila novu odluku. I sad odjednom nema više one priče o spremnom HDZ-u i jalovoj, nesposobnoj i nespremnoj oporbi i ostalih gluposti kojih smo se naslušali do petka, 15. ožujka popodne.

NACIONAL: Je li SDP u deset dana sve promijenio?

Nekad se stvari promijene u mnogo kraćem vremenu. A ovdje se promijenilo u trenu.

NACIONAL: Ali ovo je iznimno ozbiljna situacija, strateška odluka.

Ja nisam politički komentator ni kroničar. Političke stranke odlučuju tako da prate politička kretanja i donose odluke koje su najbolje u tom trenutku. A ovo je najbolja odluka.

NACIONAL: Ovo su strateške odluke. Kako se mogu mijenjati u deset dana?

Posljedica ove odluke je ta da smo postali favoriti u izborima, da se potpuno promijenila situacija i da se naši suparnici ne snalaze. Ja ponekad uživam u retoričkom nadmudrivanju, ali ne baš tri tjedna pred izbore. Kandidati bi u tom vremenu trebali govoriti što će raditi u kampanji, a ne biti kroničari događaja.

NACIONAL: Nisam to pitao zbog događaja samih, nego zbog vjerodostojnosti SDP-a: ako 5. ožujka za premijerskog kandidata istaknete predsjednika stranke, a onda deset dana kasnije opozovete tu odluku, pa za premijerskog kandidata istaknete predsjednika Republike, u sustavu u kojem Ustav brani da se to učini, onda to nije stvar puke kronike.

Predsjednik Ustavnog suda je sam rekao da je tako nešto moguće. I znate što, u kampanji stranke obično govore nešto za što znaju da neće ispuniti, a mi sada ne smijemo govoriti ono za što znamo da možemo ispuniti. Ako dobijemo 76 saborskih mandata, scenarij koji je iznio predsjednik Ustavnog suda moguć je i ostvariv. Dakle, upozoreni smo da predsjednik Republike ne može biti kandidat za Sabor – OK, neće biti. Upozoreni smo da ne smijemo govoriti da će biti kandidat za premijera – OK, to više ne govorimo. Ako trebamo kupiti flastere da ih stavimo na usta sljedeća tri tjedna, i to može. A nakon toga zastupnici mogu potpisati za mandatara bilo kojem punoljetnom državljaninu Republike Hrvatske, sudjelovao on na izborima ili ne. Takva su pravila i mi ih poštujemo.

NACIONAL: Ali pod uvjetom da predsjednik Republike podnese ostavku, zar ne?

Vaše pitanje je anticipiralo situaciju o kojoj je govorio predsjednik Ustavnog suda.

NACIONAL: Dolazimo do poslijeizborne situacije. Kako zamišljate konstituiranje Sabora u slučaju da vaša koalicija pobijedi? Kako će i od koga budući mandatar vaše koalicije dobiti mandat za sastavljanje vlade?

Sabor je konstituiran izborom predsjednika Sabora, a mandat će mandatar dobiti od osobe koja u tom trenutku bude obnašala dužnost predsjednika Republike.

‘5. ožujka je Peđa Grbin bio kandidat, a 15. ožujka bio je netko drugi. U čemu je problem? HDZ-ovci su potkraj veljače odbili naš prijedlog o raspuštanju Sabora, a onda su ga 14. ožujka raspustili’

NACIONAL: To će biti predsjednik Sabora, je li tako?

I tu situaciju je predsjednik Ustavnog suda upravo tako opisao.

NACIONAL: Bi li mogli nastati problemi u konstituiranju većine koja će izabrati novog predsjednika Sabora?

Mi ćemo pobijediti pa će time ti problemi biti riješeni. Za objašnjavanje ostalih teoretskih mogućnosti tu su tzv. ustavni stručnjaci.

NACIONAL: Spominje se “vlada nacionalnog spasa”.

Nju predsjednik spominje. Na to pitanje odgovaram kao i ranije: objašnjavanje izjava predsjednika Republike moglo bi se shvatiti kao njegovo promoviranje u nekakvoj kampanji, pa se od toga moram suzdržati. Ali što se SDP-a tiče, u petak smo potpisali sporazum sa šest stranaka s kojima ćemo formirati vladu i koje su se obvezale da neće u koaliciju s HDZ-om. Ali i druge stranke s kojima smo organizirali prosvjed 17. veljače rekle su da neće podržati vladu HDZ-a.

NACIONAL: Je li vam žao što su vas napustili IDS, Radnička fronta i Fokus?

IDS nas nije napustio jer je u startu imao stajalište da u 8. izbornoj jedinici ide odvojeno. Mi to stajalište razumijemo jer se ne gube glasovi; mislim da će ih u zbroju biti nešto više, ali nikako ne manje. Što se tiče drugih stranaka, očito su postojali neki programski razlozi koji su onemogućili da sve stranke ostanu okupljene pa je u ovoj fazi ocijenjeno ovako, ali poslije izbora, bude li potrebe, trebat će još jednom sjesti i prevladati razlike ako se želi surađivati u parlamentarnoj većini.

NACIONAL: Pretpostavljam da ne možete govoriti ni o “Trećoj republici”, kao što ne možete o “vladi nacionalnog spasa”.

Dobro ste pretpostavili. Odnosno, možda bih smio odgovoriti na sva vaša pitanja, ali bolje je ne izlagati se mogućnosti da to netko ocijeni kao nepoštovanje upozorenja Ustavnog suda.

NACIONAL: Mogu vas pitati ovako: jesu li “vlada nacionalnog spasa” i “Treća republika” i vaš program?

Vi možete sve pitati, a ja ne mogu na sve odgovoriti na način na koji bih inače mogao, a ovo pitanje spada u tu kategoriju.

NACIONAL: Možete li navesti tri prva i najvažnija poteza vlade koju kanite formirati?

Imenovati novog glavnog državnog odvjetnika i ukinuti Lex AP. Zaposlenima ćemo osigurati veće plaće, a umirovljenicima dostojne mirovine; pokrenut ćemo stanogradnju kojom će se najam stanova učiniti pristupačnim mladim obiteljima te pokrenuti energetsku i zelenu tranziciju kako bi Hrvatska u najskorijem mogućem roku postala energetski neovisna, uključivo i od HDZ-ovih tajkuna.

NACIONAL: Otkako je Rusija napala Ukrajinu, vanjska politika uvelike je postala dio unutarnje i mnogo važnija nego što je bila prije toga. Kako komentirate optužbe Andreja Plenkovića da je predsjednik Republike proruski političar, a da oporba ne podržava dovoljno Ukrajinu te možete li reći kakvu bi politiku prema ratu u Ukrajini i Rusiji vodila vaša vlada?

Hrvatska dobro razumije Ukrajinu jer smo i sami prije trideset godina bili u vrlo sličnoj situaciji, ne samo po tome što smo bili napadnuti od naizgled nadmoćnijeg neprijatelja, nego i po tome što kao država nismo imali dovoljnu potporu međunarodne zajednice pa i embargo na uvoz oružja. Naš je zadatak podržati Ukrajinu u maksimumu naših mogućnosti, a to znači da im dajemo političku podršku oko suvereniteta nad cijelim teritorijem, da učinimo maksimum u humanitarnom smislu, da vidimo na koje načine naša ekonomija može pomoći ukrajinskoj, osobito u obnovi Ukrajine ili kao logistički hub za izvoz ukrajinskih poljoprivrednih i drugih proizvoda u svijet, a u vojnom smislu koliko god je moguće da im pošaljemo borbenih sredstava, materijala i svega što bi im moglo zatrebati, a što nam stoji na raspolaganju.

NACIONAL: Možete li odgovoriti na pitanje o predsjednikovu Facebook statusu od četvrtka, 21. ožujka, koji je otvoreno protuimigrantski? Dijelite li taj stav?

Mogu vam odgovoriti što piše u SDP-ovu programu koji se tiče migracija. Država nesumnjivo treba donijeti imigracijsku politiku, u kojoj će predvidjeti i propisati broj stranih radnika koji su nam potrebni. Naravno, treba izdati radne dozvole, da ti ljudi mogu legalno doći, raditi i živjeti. Vjerojatno će ovdje osnovati obitelji i njihova djeca bit će rođena u Hrvatskoj, i mi s tim nemamo nikakav problem, dapače. Svjesni smo da kad bi legalni i ilegalni migranti otišli iz EU-a i vratili se u svoje matične zemlje, da bi EU u trenu ostao bez radne snage, proizvodnje, plaća i mirovina, bez svega što EU čini najboljim mjestom za život na svijetu. Što se ilegalnih migranata tiče, nelegalni prelazak granice je protupravno ponašanje, za koje hrvatski zakoni predviđaju kazne. Nijedan političar ne bi trebao poticati druge da krše zakon. Prema tome, to je postupanje u sferi policije i pravosuđa, naravno, uz solidarnost prema ljudima koji su prisiljeni na taj korak. To je naš stav, pa neka vaši čitatelji usporede.

‘Vlada u kojoj će SDP sudjelovati imala bi za prioritet borbu protiv korupcije; borbu za standard građana, a posebno umirovljenika i borbu za jednakost svih skupina hrvatskih građana’

NACIONAL: To što ste rekli u manjoj ili većoj mjeri radi i sadašnja Plenkovićeva vlada koja je zakonito dovela desetke tisuća stranih radnika, a prema ilegalnim se useljenicima odnosi kako se odnosi. Milanovićev status, čini se, zahtijevao je zaoštravanje takve politike.

Prepustimo čitateljima da to ocijene.

NACIONAL: Tko su potencijalni poslijeizborni partneri vaše koalicije?

Prvi izbor su stranke koje su s nama organizirale prosvjed na Markovu trgu. Nakon toga, bilo bi logično da u tome budu i zastupnici nacionalnih manjina.

NACIONAL: Možda mi možete reći s kim sigurno ne biste koalirali?

Potpisali smo s drugim strankama sporazum da nećemo u koaliciju s HDZ-om.

NACIONAL: Znači li to da u “ki bi da bi” situaciji ne zatvarate vrata Mostu i Domovinskom pokretu?

Vlada u kojoj će SDP sudjelovati imala bi za prioritet borbu protiv korupcije; borbu za standard građana, a posebno umirovljenika i borbu za jednakost svih skupina hrvatskih građana, bez obzira na njihovu vjersku, nacionalnu, seksualnu i drugu orijentaciju. Dakle, protiv diskriminacije. Oni koji nam u tome žele pomoći mogu biti naši partneri.

NACIONAL: Kakve su reakcije članova SDP-a na ovu situaciju?

Najtočnije je reći da je većina zadovoljna, neki su oduševljeni, a svi su ohrabreni.

NACIONAL: Jeste li posljednjih dana imali kontakata s Možemo! i manjinskim zastupnicima?

S Možemo! smo imali jer smo razgovarali i o organizaciji prosvjeda u Zagrebu i drugim gradovima, a sa zastupnicima manjina nije bilo potrebe.

NACIONAL: Jeste li u stranci razmišljali da sada ipak istaknete listu za dijasporu? Tko zna kako bi ona sada prošla među Hrvatima u BiH.

Vodstvo stranke nije o tome razmišljalo.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.