Aquaplaning je opasna pojava vodenog sloja pod gaznom površinom gume, kad kotač gubi kontakt s asfaltom, automobil počinje nekontrolirano proklizavati, a vozač gubi upravljačku kontrolu
U stručnoj se terminologiji taj pojam naziva i hidroplaning, a kako najčešće nastaje na vodi, u pravilu se koristi naziv aquaplaning. Nastaje pri neprilagođenoj brzini vožnje na kiši, djelovanjem vodenog vala i dinamičkog tlaka vode, koji izdiže automobilsku gumu od podloge, ona gubi kontakt s asfaltnom podlogom i počinje sanjkati po vodi… Na pojavu aquaplaninga utječu tri bitna faktora:
• nakupljanje vode na asfaltu, što je nepovoljno, a rješava se poprečnim nagibom prometnice i odvodnjom (drenažom)
• uzdužni, poprečni i kosi utori na gaznoj površini gume (šare), koje odvode vodu iz vala vode, koji se formira ispred gume
• brzina, s kojom se rizici nastanka aquaplaninga povećavaju na kvadrat (20 posto veća vrzina, 44 posto veći rizik)
Pri nastanku aquaplaninga, automobil gubi mogućnost upravljanja i kočenja te dinamičku stabilnost, izlijeće iz zavoja te se počinje nekontrolirano zanositi i rotirati, prelazi na suprotnu stranu kolnika, izlijeće s ceste…
Prilikom vožnje na vlažnom asfaltu pred gumom se formira val, koji stvara dinamički tlak u ‘lijevku’ između gume i asfalta, a on stvara silu na donjem dijelu gume. Kad ta sila preraste vertikalno opterećenje kotača (dio ukupnog opterećenja koje otpada na taj kotač), vodeni val počinje podizati kotač.
Ispod gazne površine gume stvara se, najprije, vodeni klin, a potom vodeni sloj te automobil počinje ‘sanjkati’. Najbolji lijek za sprječavanje ‘aquaplaninga’ je ugradnja kvalitetnih guma i sporija vožnja, odnosno prilagodba brzine uvjetima na prometnici, što je i obveza temeljem članka 51. stavak 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama (kazna je 1000 kn).
Najmanja preporučljiva dubina gaznog sloja, koja jamči da uz normalnu vožnju neće doći do aquaplaninga, je 4 mm. Pojava aquaplaninga prepoznaje se po smanjenju otpora na volanu, bučnijem motoru i osjećaju gubitka kontrole, najprije na stražnjim kotačima. No kad se pojave prvi simptomi često je već prekasno i automobil je već u opasnoj zoni…
Za sprječavanje aquaplaninga uvodi se zanimljivo tehnološko rješenje.
Komentari