Ekskluzivni dokument Nacional otkriva kako je potpredsjednik DIP-a Josip Salapić apsurdnim dopisom oduzeo smisao pravilu izborne šutnje
“S obzirom da bi tjednik Nacional idući tjedan izašao u tiskanom obliku u Zagrebu, u ponedjeljak 15. travnja 2024., dok bi distribucija u ostalom dijelu Hrvatske išla u utorak 16. travnja kad je na snazi ‘izborna šutnja’, smatramo da bi distribucija u utorak, s obzirom da se radi o političkom tjedniku koji, između ostalog, obrađuje izborne teme, bila izvan okvira uputa Državnog izbornog povjerenstva o obvezi poštivanja izborne šutnje.” Tako je u pismenom dopisu Nacionalu potpredsjednik Državnog izbornog povjerenstva Josip Salapić zapravo učinio besmislenim pravilo izborne šutnje. Osim toga, time je Državno izborno povjerenstvo uoči ovotjednih parlamentarnih izbora izvršilo bespotreban i apsurdni pritisak na Nacional vezan uz poštovanje predizborne šutnje, pravila prema kojemu je zabranjena svaka izborna promidžba, objavljivanje fotografija u sredstvima javnog priopćavanja, izjava i intervjua kandidata te navođenje njihovih izjava ili pisanih djela od 16. travnja 2024. u 00:00 sati do 17. travnja 2024. do 19 sati, odnosno dok traje izborna šutnja. Evo i zašto je to tako.
Nacional uobičajeno od početka svog izdavanja tiskano izdanje dovršava i šalje u tiskaru ponedjeljkom, na tržištu se u Zagrebu pojavljuje utorkom s datumom svakog utorka u tekućem tjednu, a u ostatku Hrvatske zbog distribucijskih limita tvrtke Tisak na tržištu se pojavljuje tek u srijedu. Kako se u tekućem tjednu u srijedu održavaju parlamentarni izbori, predizborna šutnja, čiji smisao nitko ne propituje, pada u utorak, 16. travnja. Zbog toga je Nacional, kako ne bi svojim sadržajem kršio izbornu šutnju, odlučio izići u prodaju dan ranije, u ponedjeljak, 15. travnja. Isti taj datum, 15. travnja, otisnut je na naslovnici tiskanog izdanja Nacionala. Međutim, zbog spomenutih distribucijskih limita tvrtke Tisak, u ostatku tržišta Nacional bi se pojavio na dan izborne šutnje, iako je proizveden i na tržište u Zagrebu plasiran dan ranije, 15. travnja. Kako bismo izbjegli ulazak u zonu potencijalnog kršenja predizborne šutnje, Nacional je poslao službeni upit Državnom izbornom povjerenstvu bi li tvrtka izdavač Nacionala kršila izbornu šutnju, ako bi se u ostatku Hrvatske pojavio u utorak, iako je Nacional otisnut i u Zagrebu se nalazi u prodaji već prethodnog dana. Salapić je u ime Državnog izbornog povjerenstva napisao da bi takvo postupanje bilo izvan okvira uputa o obvezi poštovanja izborne šutnje.
Nacional se, međutim, unatoč tomu, na dan izborne šutnje u cijeloj Hrvatskoj nalazi u prodaji sa sadržajem koji svakako dijelom izlazi izvan okvira uputa Državnog izbornog povjerenstva o obvezi poštovanja izborne šutnje. Ali nikako time ne krši izbornu šutnju. I sve je po zakonu. Kako je to moguće? Da parafraziramo Nacionalov slogan – na krilima demokracije. Tako što se na tržištu u cijeloj Hrvatskoj našao dan prije, 15. travnja, jedan dan uoči izborne šutnje. I ostaje na kompletnom tržištu u prodaji na dan izborne šutnje, potom na dan izbora te sljedećih nekoliko dana. Toliko je eto suludo tumačenje Državnog izbornog povjerenstva. Zbog kojega je Nacional bio prisiljen pomaknuti rokove dovršetka novine, što je proizvelo dodatni pritisak na novinare, a izdavaču je proizvelo i dodatne troškove distribucije zbog monopolističkog položaja tvrtke Tisak. Ta situacija zorno ilustrira da zakonodavac, među ostalim, treba pomno razmotriti ima li pravilo izborne šutnje ikakvog smisla. Jer ako bi bilo po Salapiću, Nacional bi se valjda trebao dva dana prestati prodavati, skloniti s tržišta sa svim drugim tjednicima koji temama pokrivaju izbore, a na tržište su plasirani prije izborne šutnje i za vrijeme izborne šutnje još uvijek su u prodaji.
Komentari