Objavljeno u Nacionalu br. 831, 2011-10-18
Genijalac Steve Jobs na uređajima poput iPada i iPhonea stvorio je novi život za stripove u digitalnom obliku puno više i brže nego što su to mogla stolna računala, a svojim Macintoshom crtačima je smislio savršeno oruđe
Voljeli ili mrzili Apple, nemoguće je poricati utjecaj te kompanije na suvremeni život i tehnologiju već tridesetak godina, od razvoja osobnih računala do osmišljavanja gadgeta koje koristimo u svakodnevnom životu. Nemjerljiv je i važan njen utjecaj na globalnu pop kulturu, primjerice revoluciju u distribuciji i slušanju glazbe preko iTunesa. Apple je sinonim za jednog čovjeka, nedavno preminulog Stevea Jobsa. Dok je njegov utjecaj na razvoj i imidž kompanije i računalnu tehnologiju dobro poznat, njegova tehnološka ostavština je prisutna i u stripovskoj industriji. Mnogi ljubitelji stripova toga nisu ni svjesni, pogotovo oni koji su zazirali od čitanja stripova na nekom gadgetu ili računalu, čije su se verzije na internetu pojavile sredinom devedesetih.
Kao prvo, Steve Jobs je zaslužan za razvoj stripova u digitalnom obliku i njihovu kvalitetnu prezentaciju na računalima. iPad, uređaj koji su podjednako promovirali i hvalili i tehnološki stručnjaci i Jobsovi kolege kao vrhunac vizije osobnih računala, razvio je i komercijalizirao stripove u digitalnom obliku puno više i brže nego što su to mogla stolna računala. Naravno, postojala su i druga tablet računala i pokušavale su se izraditi aplikacije za čitanje digitalnih stripova prije nego što je to genijalno uradio Apple. No činjenica je da nijedna nije zaživjela i da je iPad bio prvi uspješan tablet. iPad je prvi gadget koji je oblikom ekrana – praktički dizajniran za čitanje stripova – jačinom baterije i ogromnim dijapazonom raskošnih boja uistinu dao stripovima novi život. Njegov oblik bio je odlučan faktor koji je privukao publiku naviklu na tiskana izdanja za savršeno čitanje stripova. Marvel Comics je prvi stripovsku umjetnost prebacio u digitalni medij i predstavio je milijunima ljudi na svijetu. Marvel je 2007. pokrenuo internetski servis Marvel Digital Comics Unlimited preko kojeg su distribuirali svoja stara izdanja preko interneta. Na početku je šef kompanije Dan Buckley odlučio da stripovi objavljeni on-line neće biti stariji od šest mjeseci nakon izlaska tiskanog stripa, ali se to ubrzo promijenilo i već godinu dana kasnije premijere stripova Marvel je imao i na internetu. Naravno, sa sve većom popularnošću i dostupnošću iPhonea, iPada i iPod Toucha Marvel je masovno počeo objavljivati stripove i na Jobsovim uređajima.
Nakon toga su drugi stripovski izdavači počeli nuditi neka izdanja za prodaju i na iPod Touchu i iPhoneu, no iPad je prvi privukao i najkonzervativnije izdavače da se okrenu budućnosti. Tako je u rujnu ove godine DC Comics počeo nuditi digitalna izdanja svih svojih stripova. Dostupna su za download isti dan kad se pojave tiskane verzije i to po istoj cijeni od 2,99 dolara, s tim da su stripovi na internetu jedan dolar jeftiniji mjesec dana nakon objavljivanja. I izdavač Image Comics, koji je trenutačno najpoznatiji po stripovima Roberta Kirkmana “The Walking Dead” i “Invincible”, također je počeo prodavati digitalne stripove. Glavni distributer stripova za Marvel, DC i četrdesetak drugih izdavača je digitalni servis ComiXology. Prije tri mjeseca je objavljeno da ta on-line platforma nudi 40 posto stripova koji se mogu kupiti i na papiru. To je bio dokaz nakladnicima da digitalna izdanja neće ugroziti prodaju stripova na kioscima i u knjižarama nego da ljudi kupuju i čitaju stripove u oba formata.
Druga stvar na koju je utjecao Jobs jest modernizacija tehničke proizvodnja stripova. Grafički dizajneri i digitalni umjetnici danas su u mogućnosti raditi jednostavno i učinkovito u računalnom programu po svom izboru, no u ranim danima izdavaštva jedini pravi izbor bilo je računalo Machintosh. Prije nego što su postojali uređaji različitih kompatibilnosti, Machintosh je jedini imao operacijski sustav za tiskarske strojeve.
Grafički dizajneri 80-ih imali su odnos ljubavi i mržnje prema Jobsu i Appleu. S jedne strane, učinio je suvišnima brojne poslove kao što su slaganje sloga i ručno bojenje. S druge strane, izdavačke kuće su mogle povećati rad i smanjiti troškove, a grafički dizajneri mogli su činiti čuda s vizualima, ilustracijama i fotografijama.
Utjecaj Jobsa u stripovskoj industriji prvi je put postao očit s pojavom digitalnog koloriranja. S vremenom su nestali olovka, kist i četkica. Računalno bojenje bilo je revolucionaran potez i velik pomak u crtanju stripova. Slavni primjer je kad je Marvel sredinom 90-ih kupio propalu nakladničku kuću Malibu Comics zbog njihovih izvrsnih kolorista, a manje zbog stripova i likova koji su se mogli prodati Hollywoodu.
Prvi strip rađen na kompjuteru objavljen je u izdavačkoj kući First Comics 1985., gdje su crtač Michael Saenz i scenarist Peter Gillis na Appleovu Macintoshu 128K stvorili strip “Shatter”. Potpuno kompjutorski strip bio je “Batman: Digital Justice” u izdanju DC-ja crtača Pepea Morena. Bio je efektniji od Saenzova rada jer je tadašnji model Macintosha imao 64 puta veću memoriju. “Shatter” je bio bojen ručno, a Moreno je imao više od 16 milijuna potencijalnih boja za farbanje.
Treća stvar za koju je Jobs zaslužan jest razvoj nezavisnog i underground stripa. Osobna računala, a pogotovo Macintosh, utjecala su na samizdat stripove i u digitalnoj i u papirnatoj verziji. Jobsova vizija računala u svakom domu u tim ranim godinama odvela je ne samo Apple, nego cijelu računalnu industriju u smjeru za koji se mislilo da je lud. Stripovi su od toga izravno profitirali jer su mnogi talentirani crtači crtali stripove na kućnom Macintoshu i predstavljali ih preko interneta. Mnogi su autori postali slavni svojim on-line stripovima, a poznati primjer je strip “PvP” Scotta Kurtza, koji je jedan od tvoraca žanra nazvanog webcomics. Sve se to vjerojatno ne bi dogodilo da Jobs nije imao san kako će osobno računalo postati kućanski aparat.
Četvrti primjer kako je Jobs posredno utjecao na strip jest poticanje mašte generacije animatora i stvaratelja stripa preko slavnog studija za animaciju Pixsar. Pixarov utjecaj na svijet stripa se ne vidi direktno, ali je neprocjenjiv. Primjerice, Pixsar i Disney objavili su dvije strip strip antologije “Who is Rocket Johnson? ” i “What is Torch Tigar?” i predstavili su ih na najvećem američkom sajmu stripova Comic-Con International, što je potvrdilo ljubav kompanije prema stripovskom mediju.
Komentari