Bivši vojni pilot i vojni analitičar, Goran Redžepović komentirao je korištenje vojnih helikoptera za prijevoz državnih dužnosnika.
Redžepović je objasnio da, kad predsjednik RH, pošalje zahtjev za prevoženje, on ulazi u sustav i obrađuje se po procedurama. “Zapovjednik eskadrile dobiva taj zahtjev, on radi i plan leta koji je ujedno i zapovijed. Vojni plan leta može dobiti samo onaj tko treba i to nije javna informacija, a pogotovo kad je u pitanju šef države”, rekao je.
Pojasnio je potom da let počinje polijetanjem zrakoplova ili helikoptera i on se prati u sustavu kontrole leta i sustavu protu-zračne obrane. To su, dodao je, podaci dostupni kontroli leta i Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu (HRZ). “Gdje je taj podatak procurio?”, upitao je.
Godinama je, kaže za N1, u HRZ-u i pratio je letove i predsjednika Franje Tuđmana i njegove obitelji. “Nikad ni jedan podatak nije procurio, koliko god to bilo interesantno novinarima, a bilo ih je itekako”, dodao je.
‘Ako sustav ‘cinka’ svoga vrhovnog zapovjednika, što će misliti Amerikanci?’
Redžepović smatra da je curenje ovih podataka o letovima predsjednika “zloupotreba sustava u političke svrhe“.
“To je jedan aspekt, drugi je kompromitacija našeg sustava pred našim saveznicima i partnerima. Ako sustav ‘cinka’ svoga vrhovnog zapovjednika, što će onda Amerikanci misliti ako trebaju neki let od visoke razine zaštite. Oni će nas izbjeći i mi nismo više partneri nego promatrači“, poručio je pa dodao:
“Ako imate sustav gdje su vam dva čelnika VSOA-e u zatvoru jer su uzimali neke novce, ako se vodi postupak protiv vojnih obavještajca jer su uzimali dnevnice i ako vam cure podaci leta vrhovnog zapovjednika, tko će vjerovati takvom sustavu ako se on iznutra kompromitira zbog nekih niskih političkih probitaka“.
Premijer Andrej Plenković je rekao da su ti letovi kvazi-tajnost, no Redžepović tvrdi da tu nema nikakve kvazi-tajnosti. “Da netko naknadno piše gdje je predsjednik letio u redu, ali aktualni plan leta, to je provaljivanje u sustav i iz njega cure informacije”, dodao je.
‘MORH manipulira definicijom leta’
Razlikuju se i podaci o broju letova predsjednika Zorana Milanovića, oni koje je objavio Ured predsjednika i oni koje je objavilo Ministarstvo obrane (MORH). “Tu se radi o metodologiji koja se primjenjuje. Pravilnik o letenju točno definira što je vrijeme trajanja leta, za helikopter je to početak okretanja glavnog rotora do slijetanja i gašenja tog rotora. Koliko između ima slijetanja i polijetanja, to nisu novi letovi, to je jedan let“, objasnio je.
“Kada helikopter s Lučkog poleti na Pantovčak i tamo uzme predsjednika, ne gasi motor, odveze ga u Sinj, ne gasi motor, i vrati ga nazad na Pantovčak, to je jedan let, prema pravilniku. Zašto sada MORH manipulira s definicijom leta, to treba pitati njih”, dodao je.
‘Anušića su krivo informirali’
Istaknuo je da su ministra Ivana Anušića očito krivo informirali te on brani nešto neobranjivo i suprotno pravilniku.
“Svi vrhovni zapovjednici u Europi koriste vojne helikoptere. Naš predsjednik, koliko ga god ja kritizirao u nekim drugim stvarima, je vrlo skroman. Tuđman je imao za sebe jedan mlazni avion, jedan helikopter salonske verzije, jedan helikopter medicinske opreme, jedan hangar je zbog njega napravljen na Plesu, jedan helidrom na Prekrižju i na Brijunima, i kada sve to stavite do je negdje 70 milijuna dolara, da ne lete uopće”, rekao je.
Na kraju je poručio: “Da ne leti predsjednik Milanović, netko bi drugi morao letjeti jer pilot mora imati godišnji nalet od najmanje 140 sati. Vozio ili ne vozio Milanovića. Nema tu nikakvog rasipanja”.
TEMA MILANOVIĆ Plenković: ‘Voza se helikopterima kao taksijima. Njegov problem nije Jadrolinija’
Komentari