Objavljeno u Nacionalu br. 1011, 09. rujan 2017.
Glumci iz bivše Jugoslavije sve su traženija ‘roba’ na tržištu, a inozemne produkcijske kuće nude im sve veće projekte. Važnu ulogu u ekspanziji njihove karijere ima Sarajka Anila Gajević i njena agencija Zona, jedina takve vrste u regiji
Glumci iz zemalja bivše Jugoslavije sve su traženiji u inozemnim produkcijama, sve se više traže nova lica koja će osvježiti nakon recesije probuđeno svjetsko filmsko tržište. Jedan od razloga za njihovo sve veće i češće sudjelovanje u projektima najvećih produkcijskih kuća jest i sarajevska agencija Zona, jedina regionalna casting agencija koja zastupa stotinjak glumaca. Osnivačica i vlasnica agencije je Anila Gajević, 38-godišnja profesorica književnosti naroda BiH i bosanskog jezika i bivša novinarka koja je šest godina prije osnivanja agencije radila u Dnevnom avazu, gdje je kroz redakciju kulture dosta bila posvećena kazalištu i filmu. Tako je profesionalno, ali i privatno bila vezana za glumce ne samo iz BiH, nego i cijele regije. Ideja o osnivanju agencije rodila joj se spontano, prvobitno s namjerom da uspostavi kontakte s inozemnim produkcijama i zainteresira ih za talente s ovih prostora, ali i Turske, Italije i još nekih zemalja.
“Kaže se da je u glumačkom poslu važan faktor sreće, a tako je bilo i u mom slučaju. Imala sam sreće da sam na samom početku uspostavila kontakt s castin˝g direktoricom Nancy Bishop, Amerikankom koja je živjela u Pragu i radila casting za pilot seriju “Philanthropist” za mrežu NBC i u epizodi “Kosovo” tražila glumce koji govore albanski. Ja sam joj se putem platforme e-talenta javila i rekla da osnivam agenciju i zastupam glumce iz bivše Jugoslavije, pa i neke s Kosova. Ona je bila sretna što vidi nova lica i organizirala je uži izbor s redateljem, nakon čega su izabrali Nikolinu Jelisavac, glumicu iz BiH, i Visara Vishku, makedonsko-albanskog glumca. Ja sam se tad prvi put susrela s agenturom i stranom produkcijom, tu sam učila što je deal memo, kako izgleda glumački ugovor, dogovarala putovanje i uvjete za glumce”, ispričala je za Nacional Anila Gajević o počecima svog danas uspješnog biznisa. Vrlo brzo nakon tog projekta, njezini prijatelji sa Sarajevo Film Festivala i ona pozvali su Nancy da dođe na Talent Campus i održi radionicu za glumce. Baš uoči tog dolaska ona je Anili javila da radi casting za “Nemoguću misiju: Protokol duh”, ali u strogoj tajnosti, te zamolila da joj predloži nekoliko glumaca koje bi ona mogla uživo snimiti u Sarajevu. Nakon castinga uloge u filmu dobili su sarajevski glumac Miraj Grbić i Goran Navojec. Taj svjetski blockbuster, koji je upisan u biografiju ovih glumaca, ali i portofolio agencije, otvorio im je vrata globalne kinematografije. Nakon toga počela je ostvarivati kontakte s casting direktorima širom Europe i Amerike, neki su se počeli sami javljati, pročulo se za agenciju i glumce i samo su nastavili s radom.
Puno je nivoa koje glumci moraju proći, ali radi se za kuće kao što su BBC, HBO, NBC, Sky, FOX… Nije to lagan proces, a ponekad je i dug jer se castinzi rade i pet mjeseci prije snimanja
Zasad je Zona jedina regionalna talent-agencija. U Beogradu postoji Pajpers, ali to je casting agencija koju su osnovali redatelji i rade kao casting direktori. S njima Anila Gajević ima dobru suradnju i nekoliko zajedničkih projekata kao što je film “In Order of Dissapearance” s Goranom Navojcem ili remake “Papillon” u kojem opet igra Navojec te Slavko Sobin i Reshad Strik.
“Agenciju sam pokrenula 2008., u vrlo teškim godinama za ekonomiju generalno, a mene osobno dočekao je i rast švicarskog franka s čime sam se, kao i veliki broj građana u BiH, Hrvatskoj i Srbiji nosila sve do prošle godine. Iskreno, nisu bile nikakve posebne okolnosti, više je to bila stvar moje odluke da promijenim profesiju, nekog novog izazova, malo hrabrosti, ludosti i, pokazat će se kasnije, dobre ideje. Sjećam se da su prvi glumci s kojima sam u bifeu Narodnog pozorišta razgovarala o osnivanju agencije, Miraj Grbić, Ermin Sijamija i Aleksandar Seksan, istovremeno bili i oduševljeni i skeptični. Nije se tad puno snimalo u Bosni, a ni regionalne koprodukcije nisu bile česte i sve je izgledalo malo utopistički. Ja nisam ništa znala o tom poslu, istraživala sam po internetu, tražila web stranice agencija, učila što bi agent trebao raditi i što nam sve treba za prezentaciju glumaca”, prisjetila se početaka Anila Gajević. Sve zemlje u Europi već odavno imaju tržište i za casting i talent agencije: Engleska, Njemačka, Francuska, Italija, Turska, Češka, skandinavske zemlje pa čak i Austrija koja nije puno veća od država bivše Jugoslavije, tako da joj je bilo važno napraviti sličan sustav.
“Moj posao je prije svega tražiti posao glumcima, slati ih na castinge, dati im priliku da ih vide casting direktori, redatelji, producenti i to smatram svojim najvažnijim zadatkom, ali postoji određeni broj glumaca koji me vole imati kao agenta i da ih zastupam pri svakom njihovu angažmanu. Poznanstva su jako važna, kao i preporuke. Ja sam u ovaj posao ušla bez ikakvog iskustva, ali sam zahvaljujući prethodnom poslu barem regionalno imala kontakte, kako među glumcima, tako i među redateljima i producentima. Tako da nisam “pala s Marsa”, što je važno jer glumci su prilično nepovjerljivi i ne bi se tek tako upuštali u određene veze i odnose. S te strane mi je bilo lako, ja sam poznavala glumce i oni mene, beskrajno ih volim i cijenim njihov posao i oni to osjete. Trebalo se dokazivati u tom drugom svijetu, u Engleskoj, Njemačkoj, Francuskoj, Americi… Tamo gdje me nitko ne poznaje, ni mene niti naše glumce. Gradila sam kontakte polako, no danas Zona važi za respektabilnu agenciju koja zastupa glumačke zvijezde s Balkana, a nakon izbora “Future Leaders: Agents” Screen Internationala od prošle godine u kojem smo se našli i agencija i ja, kontakti se konstantno šire. I, naravno, sve je više filmskih i TV projekata u kojima se pojavljuju naši glumci”, rekla je Anila Gajević.
Zona zastupa stotinjak glumaca aktivno, što znači da je s njima u stalnom kontaktu, od slanja castinga do dogovorenih angažmana. Suradnja funkcionira na sljedećem principu: do agencije dođe casting za određenu ulogu, agencija pošalje prijedloge s fotografijama i snimkama glumaca, nakon čega casting direktor napravi određeni izbor i pošalje spisak glumaca koje bi volio vidjeti. Agencija zatim glumcima šalje scene za casting, a onda glumce iz Sarajeva snimaju u agenciji dok glumci izvan Sarajeva agenciji šalju snimke. Ponekad glumce pozovu na callback, odnosno da ponovno snime nešto u sljedećem krugu, a ponekad ih odmah izaberu.
“Naši su klijenti glumci, ne produkcije, i mi radimo u interesu glumca. Mi praktički tražimo posao glumcu, a na kraju nas on plaća. To se zove agencijska provizija i uglavnom je plaćaju glumci. U nekim zemljama kao što su Italija i Turska produkcije plaćaju “agencijski honorar”, ali u većini ostalih glumci plaćaju svoje agencije od dogovorenog honorara. Sve honorare inače dogovara agencija i često se honorari plaćaju agencijama koje onda isplaćuju glumce i plaćaju poreze na autorske honorare u svojim zemljama”, pojasnila je vlasnica agencije.
‘Agenti i casting direktori i redatelji i producenti vole naše glumce, to su za svjetsko tržište nova i svježa lica i zaista su veliki potencijali tu za sve nas’, govori vlasnica agencije
Zanimalo nas je kako dolazi do glumaca koje zastupa. Prije devet godina napravila je, kaže, bazu glumaca s kojima i danas radi, kao što su spomenuti Miraj Grbić i Goran Navojec, koji su i dalje klijenti Zone. Trenutačno Goran Navojec radi na četiri različita međunarodna projekta, snimao je britansku hit seriju “The Durrels” na Krfu, iz Njemačke je otišao u Prag ravno na set jedne nove američke serije o kojoj Anila ne smije govoriti, pa će onda ponovno u Njemačku. Ornela Vištica snimala je takođe˝r u Engleskoj, seriju “Love, Lies and Records”, Marija Škaričić seriju “Gomorrah”. Aktualni su i film “Kursk” u kojem s oskarovcem Colinom Firthom igra sarajevski glumac Feđa Štukan, a još jedna glumica iz Sarajeva, Maja Jurić, također je igrala u seriji “Love, Lies and Records”. Makedonka Nataša Petrović u New Yorku, na Off Broadwayu igrala je u predstavi “Terezin” a trenutačno joj agencija dogovara jedan novi veliki internacionalni angažman. Glumci koje zastupa Zona snimali su samo ove godine na tri kontinenta, Emina Muftić i Armin Omerović snimali su kratki film “Salvation” u Pekingu, Ermin Sijamija u Njemačkoj “Radegund” Terrencea Malicka, Radoje Čupić bio je u seriji “Genius: Einstein”. Čeka se i premijera turskog filma “Secret from the Past” u kojem igra veliki broj njihovih glumaca, kao što su Amila Terzimehić, Emir Hadžihafizbegović, Selma Alispahić. Jelena Jovanova u rujnu putuje u Španjolsku snimati film “El Desentierro”, a Nataša Petrović u Njemačku snimati seriju čiji naziv Anila Gajević još ne smije otkrivati. Tijekom devet godina rada agencija je sudjelovala u više i velikih i malih projekata. Gajević je izdvojila i Bondov blockbuster “Skyfall” u kojem je igrao Milorad Kapor ili “Snowpiercer” s nizom holivudskih zvijezda, u kojem se pojavio i Adnan Hasković.
“To ne znači da nisam otvorena za nove glumce, svake godine zapravo otkrijem nekoliko novih lica ili uspostavim suradnju s glumcima koji već imaju ozbiljne karijere. Meni se, primjerice, Slavko Sobin javio u pravo vrijeme, kad smo slali castinge za “Legends”, tad je, uz još devet naših glumaca, što je najveći uspjeh za jednu agenciju, dobio ulogu u ovoj Foxovoj seriji. Dvije godine nakon toga Slavko i ja imamo već desetak ozbiljnih angažmana, od “Zookeeper”s Wife”, “Papillona” do filmova i TV serija u Turskoj, Poljskoj, Mađarskoj”, otkrila je Anila Gajević.
Ona najviše komunicira s casting direktorima koji joj se jave s “breakdownom”, odnosno kratkim informacijama o projektu i ulogama. Javljaju joj se casting direktori iz cijelog svijeta i za uloge koje nisu nužno vezane za prostore bivše Jugoslavije. Često traže glumce koji, osim engleskog, govore njemački, talijanski, francuski jezik. Inače je znanje stranih jezika, uz druge vještine, za glumce velika prednost. U BiH postoji, naglasila je Anila Gajević, jedna nova generacija mladih glumaca kojima je njemački kao drugi materinji jezik jer su za vrijeme rata rođeni ili odrasli u Njemačkoj ili Austriji.
“Kada mi zatreba talijanski, onda posegnem u Hrvatsku. Tako smo ove godine Mariju Škaričić poslali u hit seriju “Gomorrah” u kojoj je igrala na tečnom talijanskom, Maja Jurić i Dino Sarija, mladi sarajevski glumci, prošle godine snimali su u Austriji na njemačkom jeziku. Mladog zagrebačkog glumca Krunu Bakotu, primjerice, šaljemo na castinge za Amerikance jer je njegov engleski apsolutno američki, Kristina Krepela također govori savršen engleski. Hoću reći da su to bitne stavke za izlazak na casting. Ponekad traže posebne vještine kao što je sviranje instrumenata, u čemu se sjajno snalazi Muhamed Hadžović, ili vožnja motora, pa je tako Goran Navojec odigrao slovačkog bajkera u seriji “Crossing Lines”, Amila Terzimehić poslužila se ritmičkom gimnastikom u akcijskom hitu “November Man”, gdje je uz našu drugu glumicu Medihu Musliović igrala jednu od većih uloga, a obje s Pierceom Brosnanom”, istaknula je Anila Gajević.
Naglasila je da glumci njezine agencije na casting izlaze ravnopravno s glumcima iz cijele Europe i ponekad i Amerike te da je konkurencija ogromna. Kada se njihov glumac nađe na short listi, dakle u užem izboru, već je to veliki uspjeh. Puno je razina koje moraju proći, casting direktor, potom redatelj pa producent, a kada je u pitanju Hollywood, onda i studio, a za seriju konačnu potvrdu daju TV mreže kao što su BBC, HBO, NBC, Sky, ABC, AMC, FOX. Nije to lagani proces, a ponekad je i dug jer se castinzi rade četiri, pet mjeseci prije snimanja.
‘Agenciju bih preporučio glumcima koji su spremni, znaju jezike, mogu svladati nove vještine, koji se neće žaliti jer im inozemna uloga ima rečenicu i po’, kaže Slavko Sobin
U nekim slučajevima inozemne velike produkcijske kuće direktno angažiraju agenciju poput Zone, a to se događa kad odluče snimati u BiH. Tada dođu u agenciju s namjerom da angažiraju isključivo glumce s tih prostora kao tzv. lokalni cast, a osim glumaca angažiraju i statiste Zone pa na jednome mjestu dobiju kompletnu uslugu. Posljednjih godina bilo je nekoliko takvih projekata, kao što su talijanski film “Ne pitaj zašto”, turski filmovi “Crossroads” i “Secret from the Past”, ruska serija “Turski tranzit”… Sve ostale veće produkcije koje snimaju bilo gdje u Europi, angažiraju casting direktore koji potom kontaktiraju agencije. Ali tad je Zona samo jedna od agencija koja predlaže svoje glumce za uloge.
Inozemni agenti i producenti ovu regiju vide kao obećavajuću, tvrdi Anila Gajević.
“Po tom pitanju stvari se zaista mijenjaju u smislu interesa i agenata i menadžera za naše glumce. Ja imam suradnju s nekoliko agencija iz Londona i Los Angelesa tako što “dijelimo klijente”. S druge strane, Zona je od ove godine članica European Talent Networks, to je mreža koju su osnovale tri agencije iz Nizozemske, Njemačke i Danske, na čiji poziv smo se i mi na Berlinaleu službeno i pridružili. Jelena Jovanova, Slavko Sobin i Yelena Tronina prvi su Zonini glumci koje “dijelimo” s ETN-om. I agenti i casting direktori i redatelji i producenti vole naše glumce, to su za svjetsko tržište nova i svježa lica i zaista su veliki potencijali. Ono što je problem, ne za hrvatske i slovenske glumce, ali za ostale, jesu vize, naročito za Veliku Britaniju, SAD i Kanadu. Susretali smo se nekoliko puta sa situacijama da pozovu glumce na callback u London, a oni ne mogu otići jer nemaju vizu. Glumci s Kosova ili iz Turske s kojima surađujem u još su gorem položaju jer im trebaju i schengenske vize. To su sigurni faktori koji otežavaju naš posao. Stresne su to situacije, naročito kad se sjetim viza za Kanadu koje smo vadili Miraju i Adnanu i koje su dobili u posljednji trenutak”, objasnila je vlasnica Zone.
Opisala je kako vidi produkciju u BiH, Hrvatskoj, Makedoniji, Srbiji… Najveći izazovi su, kako kaže, u budžetima. Prema njezinu mišljenju, film “Karaula” Rajka Grlića najbolji je primjer regionalne suradnje i koprodukcije i bilo bi sjajno da ima više takvih filmova koji bi okupili glumce i autore iz svih zemalja, koje bi onda financijski sudjelovale u njegovom stvaranju.
Svoje tržište širi i Slavko Sobin, glumac koji je uz pomoć Zone snimio nekoliko međunarodnih projekata. Iako se vratio kazalištu te trenutačno igra monodramu “Političar” i priprema novu predstavu u koprodukciji kazališta Moruzgva i POU-a Velika Gorica, za Nacional je otkrio da mu ove godine izlaze dva američka filma u kojima ima male, ali nada se dobro odigrane uloge. Riječ je o filmovima “Renegades” producenta Luca Bessona i remakeu “Papillona” u režiji Michaela Noera.
Pojasnio je razloge zbog kojih je želio ući u agenciju Zona. Javio se Anili, kako je naveo, kad je skupio dovoljno materijala u CV-u i bahato rekao da dobiva skoro sve audicije na koje ode te da bi joj možda bilo cool raditi s njim.
“Odgovorila je nakon pet minuta s “evo, onda dobij ovu” i priložila scenarij za audiciju za američku seriju “Legends”. Hvala bogu pa sam je dobio i od tada smo u dvije godine stvarno nakupili nekoliko divnih projekata, od američkih do turskih, mađarskih, poljskih… Zona mi je pomogla u početku građenja neke internacionalne karijere. Zasad nam ide jako dobro, a nadam se da će stvari samo ići uzvodno. Trudimo se i Anila kao agentica i ja kao glumac, da sam uvijek spreman, spretan i u formi”, rekao je Sobin. Istaknuo je da ga sad već neki europski casting direktori znaju pa ponekad traže baš njega da se snimi i pošalje audiciju.
‘Glumcu tražimo posao, a na kraju nas on plaća. To se zove agencijska provizija i uglavnom je plaćaju glumci od dogovorenog honorara’, objašnjava Anila Gajević
“Najčešće Anila dobije opis lika pa predlaže svoje glumce. Tu je puno širih i užih krugova audicije i sve skupa je jako zamorno čak i opisivati, a kamoli proživljavati nekoliko puta godišnje. Nemoguće je dobivati ozbiljne inozemne projekte bez agenta, osim kad su u pitanju koprodukcije Hrvatske i neke druge zemlje. Svaki novi projekt smatram novim i većim uspjehom. Agenciju bih preporučio glumcima koji su spremni, znaju jezike, spremni su svladati nove vještine u roku odmah, poslati audiciju na vrijeme, koji se neće žaliti jer im prva ili druga, treća ili peta inozemna uloga ima rečenicu i pol jer je to “ispod njih”. U tim okvirima u kojima Zona radi ne možeš biti jebivjetar i u isto vrijeme misliti da ćeš išta postići”, zaključio je Sobin.
Makedonska glumica Jelena Jovanova još je jedna glumica u Zoni, a trenutačno uči španjolski jer za nekoliko dana počinje snimati španjolski film “El Desentierro” u Valenciji. Redatelj filma je Nacho Ruiperez, a snimanje će trajati do kraja prosinca 2017. Dio je glavne glumačke postave.
“Ne bih puno govorila o tom projektu, ima još dosta do njegova završetka. Mogu samo reći da sam jako sretna što ću raditi s junacima Almodóvarovih filmova i da polako postajem bogatija za još jedan strani jezik zahvaljujući tom filmu. U Makedoniji me čekaju još tri nova projekta do kraja ove godine i mogu reći samo bogu hvala da mogu raditi ono što volim, jer je to u zadnje vrijeme postalo pravi luksuz”, smatra Jelena Jovanova koja je članica Zone tri godine. Za Anilu Gajević čula je preko casting direktorice Timke Grahić.
Aspiracije prema inozemstvu kod Jelene Jovanove narasle su nakon uloge u filmu “U zemlji krvi i meda” redateljice Angeline Jolie, a veći smisao i mogućnost realizacije dobile su s Anilom Gajević i Zonom. Kako je Jovanov potvrdila za Nacional, Gajević je njezina agentica, profesionalni partner i prijateljica. Pojasnila je kako dolazi do uloga.
“Inozemni casting direktori dolaze do tebe preko tvoje agencije i tvog agenta. Onda dobiješ zadatak koji trebaš odraditi. Ako se sve kockice poslože, dobiješ posao. Jer u ovom poslu nije bitan samo talent, to je lutrija koja ovisi o puno raznih faktora. Sve je to lakše i pristupačnije kada imaš agenta koji se brine o tebi. Kada dobiješ ulogu, ona napravi sve što može da te zaštiti, da bi mogao mirno stvarati i raditi. To Zona već godinama radi uspješno i zahvaljujući njoj puno naših glumaca radi izvan Balkana. Ponekad se dogodi, kao i meni sada za ovaj španjolski film, da dobiješ ulogu bez audicije. Scenarij je već bio napisan, slučajno ili namjerno, redatelj je pogledao sve filmove koje sam radila, kontaktirao me i pitao jesam li za suradnju. Takve stvari se rijetko dogode i lijepe su. Ipak je najučestaliji način dobivanja uloga putem castinga”, pojasnila je glumica koja trenutačno živi u Zagrebu, a u Skoplju je barem jednom mjesečno. Radi i dalje u Makedonskom narodnom teatru, stalno putuje i taj nomadski život i dalje je ispunjava i čini sretnom.
Glumac Armin Omerović, koji se proslavio ulogom u filmu “Armin” redatelja Ognjena Sviličića, ima sreće da u posljednje vrijeme radi dosta međunarodnih projekata. Najsvježiji je film “Salvation” koji je snimao u Pekingu. U glumačkom je poslu, navodi, vrlo teško išta planirati, ali uvijek treba vjerovati i kockice se uvijek poslože. Zona je, istaknuo je, trenutačno najaktivnija agencija u regiji, naročito što se tiče međunarodnih projekata.
“Anilu Gajević poznajem od svojih glumačkih početaka kada je radila vrlo ozbiljne tekstove za film “Armin”, a negdje na sredini glumačke akademije pridružio sam se Zoni i vrlo brzo te 2012. dobio priliku na filmu “Halimin put”, a zatim i na međunarodnom projektu, u pitanju je bio dokumentarno-igrani film o Bošku i Admiri koji su poginuli na mostu u Sarajevu 1993. To je snimala ekipa iz Japana. Zona se svojim profesionalnim pristupom i načinom rada ozbiljno nametnula u svijetu castinga i time dala nama glumcima priliku da se dokažemo i otvorimo prema svijetu”, rekao je za Nacional Omerović te naveo da je kao netko tko živi u Sarajevu sretan što ima priliku često svratiti do agencije i tamo snimiti castinge.
Glumica Ornela Vištica za Nacional je otkrila da je prije dva mjeseca boravila u Velikoj Britaniji, točnije u Leedsu, snimajući seriju “Love, Lies &Records”, ozbiljnu i veliku produkciju za BBC One televiziju. Igrala je ulogu Slovenke koja dolazi istražiti slučaj ubojstva svoje sestre u Britaniju. Zonin član postala je paralelno s dobivenom ulogom, ali u kontaktu s Anilom Gajević bila je neko vrijeme prije toga. Naime, odradila je četiri castinga za Zonu, za četiri različita projekta, a kasnije je saznala da je u dvama projektima bila u užem krugu, a jedan je i dobila, spomenutu ulogu u BBC-ovoj seriji.
“Poznanstvo s Anilom Gajević bilo je po preporuci kolega koji su s njom već radili velike projekte. U ovom poslu važan je faktor sreće, ali i dobra preporuka te disciplina i profesionalnost. Velika je odgovornost kad vas agent šalje na veliki projekt vani, od vas se, naravno, zahtijeva da ste na razini zadatka. Ovo je moj prvi međunarodni iskorak, prvenstveno zahvaljujući Zoni, a što se tiče domaćih projekata, radila sam s nekoliko naših najvećih TV produkcija, koje su zapravo ogranak velikih kompanija čije je sjedište vani, a to su FremantleMedia, OHT productions, Media Pro Entertainment”, zaključila je Ornela Vištica te naglasila da su u inozemstvu ključni agencija i agent koji umjesto glumca pregovaraju o svim uvjetima, a glumcu samo ostaje onaj kreativni dio posla, što je u suštini i najvažnije.
Komentari