Rezultati europskih izbora u Hrvatskoj poslali su niz zanimljivih poruka među kojima se ističe iznenađujuće dobar rezultat široj javnosti do jučer gotovo nepoznate Nine Skočak.
Naime, njezina lista GenZ zamalo je dosegla izborni prag.
Dobila preko 22.000 preferencijskih glasova
Izbore za članove Europskog parlamenta u Hrvatskoj obilježila je vrlo niska izlaznost, što je i bilo očekivano.
Neočekivano je, pak, što je od 750.000 građana koji su izašli na izbore, njih više od 30.000 dalo glasove nezavisnoj listi Nine Skočak, a njoj samoj čak 22.280 preferencijskih glasova, ocjenjuje N1.
Skočak je 26-godišnja politologinja i tiktokerica s više od 200.000 pratitelja, što na ovdašnjoj politčkoj sceni postaje sve relevantnija referenca.
Obraća se generaciji Z
Ona se s listom GenZ prvenstveno obraćala mladima, generaciji Z, takozvanim Zoomerima, koju u popularnoj demografskoj podjeli čine osobe rođene od kraja 1990-ih pa do ranih 2010-ih. Pojednostavljeno, onima koji žive u digitalnom svijetu, na platformama društvenih mreža.
Osim toga, Skočak nije influencerica iz ovdašnje tipične “sredovječne” predodžbe. Ona već živi u Bruxellesu, radila je u institucijama Europske unije, a njezina lista pristupila je mladim biračima posve jasnim neideološkim temama poput menstrualnog bolovanja i borbe protiv po žene diskiriminirajućeg ružičastog poreza (“pink taxa”), koji podrazumijeva prodaju skupljih, a istovrsnih proizvoda za žene, nego za muškarce.
Postala zvijezda europskih izbora u Hrvatskoj
Komunikacijski stručnjak Krešimir Macan Ninu Skočak smatra zvijezdom europskih izbora u Hrvatskoj pa i šire.
“Ona je potvrdila da se tom biračkom tijelu, mladima, nitko nije obraćao. Njena lista nije imala s kime ići na izbore i to je bila dobra stvar za njih jer su mogli obraćati se biračima na originalan način. Velike stranke su zanemarile mlado biračko tijelo, a ona je, osim što je jedna od njih, prišla mladima na originalan način. Tiktokerica je, zna kako pričati o tim temama, a i nije se bojala. Sve negativne komentare i najvulgarnije uvrede koje je primala, stavila je u svoju reklamu. Provocirala je nastupom i bila je autentična”, kazao je Macan za N1.
‘Odradila kampanju profesionalnije od većine iskusnih stanaka’
Ističe da je Skočak izvrsno odradila digitalnu kampanju u svim velikim gradovima.
“Odradila je kampanju profesionalnije od većine ovih starih i iskusnih stranaka. U dva kruga kampanje obišla je cijelu Hrvatsku. I nije sve prepustila slučajnosti i TikToku. Odradila je kampanju i na YouTubeu i Googleu za malo novca. Pokazala je da se sadržajna kampanja može odraditi pametno i jeftino”, kaže Macan.
‘Profil političarke kakvu traže u Bruxellesu’
Dodaje da je ona profil političarke kakvu traže u Bruxellesu.
“Tamo nemaju ljude koji znaju originalno komunicirati s mladima, a da su usto i sami originalni”, ističe.
‘Da je išla na hrvatske parlamentarne izbore, sustav bi je masakrirao’
Rezultati izbora pokazuju da je GenZ lista Nine Skočak najviše glasova dobila u središnjoj, sjevernoj i istočnoj Hrvatskoj. Južnije, vrlo malo.
“Njezin primjer svjedoči o našem izbornom sustavu. Da je išla na parlamentarne izbore, u sustav s deset izbornih jedinica, taj bi je sustav “masakrirao”. Ovako, u jednoj izbornoj jedinici i s ciljanom izbornom kampanjom pokazala je da se može ostvariti dobar rezultat. Treba naglasiti da su na maloj izlaznosti ljudi izlazili i ciljano glasali baš za nju i njezinu listu. Preferencijalno je prepoznata kao fenomen. A južnije nije dobro prošla jer su tamo ljudi konzervativniji”, smatra Macan.
‘Uzela je glasove svim lijevim opcijama, a ne samo Možemo’
Iako se danas govori da je Skočak “preotela” glasove Možemo, Macan je oprezan s takvim zaključcima.
“Uzela je glasove svim lijevim opcijama, ne samo Možemo. Mnogo birača Možemo nije izašlo na izbore jer ta stranka nema infrastrukturu za njihovo izvlačenje na birališta. Mislim da je Skočak dobila mnogo glasova onih koji su prvi puta izašli na izbore. Privukla je birače do maksimalno 35 godina, a to je ono što nedostaje i HDZ-u i SDP-u”, napominje Macan.
‘Predsjednički izbori joj nisu prioritet’
Na pitanje hoće li je ovaj rezultat ohrabriti da se okuša na predsjedničkim izborima, Macan smatra da tamo ne bi imala velikih šansi.
“Mislim da joj predsjednički izbori nisu prioriotet. Ona je glavna zvijezda ovih izbora. Dokazala je da može pretvoriti TikTok lajk u glas na izborima, a to nije lako. Svaki deseti glas svojih pratitelja s TikToka pretvorila je u glas”, zaključio je Macan, a prenosi N1.
Komentari