Glumica Ana Vilenica odlučila je predati kandidaturu za intendanticu HNK Ivana pl. Zajca. Tako će se pridružiti Marinu Blaževiću, trenutačnom vršitelju dužnosti ravnatelja, a natječaj je otvoren do 10. lipnja
Glumica Ana Vilenica ekskluzivno za Nacional otkriva da će predati svoju kandidaturu za intendanticu Hrvatskog narodnog kazališta u Rijeci. Naime, nakon što je Oliver Frljić na svoj zahtjev krajem svibnja razriješen dužnosti intendanta HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, Kazališno vijeće tog kazališta očekivano je na njegovo mjesto za v.d. intendanta predložilo, a Gradsko vijeće prihvatilo, Marina Blaževića, ravnatelja Opere i Frljićeva zamjenika. Gotovo nitko nije očekivao da će se itko osim Blaževića javiti na natječaj koji je otvoren do 10. lipnja, posebno s obzirom na to da je Frljić bio na polovici mandata, odnosno do kraja su mu ostale još dvije godine. Glumica Ana Vilenica sve je iznenadila svojom odlukom da bude na čelu nacionalne kazališne kuće svoga rodnoga grada, a najvažniji razlog za to, otkrila je za Nacional, jest taj što želi izbaciti politiku iz kazališta jer ono, prema njezinu mišljenju, treba ostati u umjetničkoj, a ne u političkoj sferi.
BUDUĆI DA JE POZNATO da će Blažević, koji će također predati svoju kandidaturu, kao blizak Frljićev suradnik nastaviti politiku kazališta koju su započeli provoditi dolaskom na čelna mjesta te kuće u srpnju 2014., jasno je da će se nastaviti i oštar beskompromisan politički teatar po kojemu je HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci već zaista postao poznat. Ana Vilenica će u svom programu insistirati na suprotnim stavovima od onih koje su zastupali Frljić i Blažević, a nastavio bi samo Blažević.
“Moj program želi kazalište vratiti u okrilje umjetnosti. Jako je eklektičan jer vjerujem da se u nacionalnoj kući trebaju čuti različiti umjetnički glasovi i pogledi na svijet koji nas okružuje. Polazim od čovjeka i emocije, a ne od ideje i koncepta. Polazim od onoga što osjećam da danas kronično nedostaje na daskama”, rekla je za Nacional Ana Vilenica.
Kazala je i da ne želi kritizirati ni Frljićev ni Blaževićev rad, a ni ikojeg drugog kandidata. Želi, ističe, svojim programom uvjeriti ljude koji odlučuju da će on biti koncipiran kako bi zadovoljio riječku publiku radi koje kazalište i postoji, ali i na zadovoljstvo svih kreativaca u kazalištu te vanjskih suradnika.
‘UVJERENA SAM da je najbolji onaj intendant koji se ne petlja u politiku i zna što je umjetnička kreacija. Ja sam profesionalac, a ne političar i politikant’, kaže glumica Ana Vilenica
UNATOČ TOME što Ana Vilenica kaže da ne želi kritizirati ičiji kazališni rad, iz njezinih izjava da se iščitati nezadovoljstvo dosadašnjim radom Frljića i njegovih suradnika.
“Želim da sve djelatnosti koje čine sintetičku kazališnu umjetnost budu ravnopravno zastupljene, da nitko ne preuzima primat autorstva. Želim da se na sceni HNK Ivana pl. Zajca opet postavlja dramski tekst, a ne isključivo i samo autorski radovi. U tom smislu jako me zanimaju hrvatski dramski pisci, njihov glas i voljela bih im dati prostora. Želim kazalište koje afirmira umjetničku kreaciju, komunikaciju nad isključivošću, višeglasje nad jednoumljem, traži spajanje umjesto razdvajanja, eros umjesto thanatosa, što sam i navela u svom programu”, navela je Ana Vilenica koja Frljiću i njegovu timu očito zamjera činjenicu da se u riječkoj nacionalnoj kući izvodila “Trilogija o hrvatskom fašizmu”, Frljićev autorski projekt sastavljen od triju predstava koje je dramatizirao i režirao Blažević.
Riječ je o trima predstavama – “Bakhe”, “Aleksandra Zec” i “Hrvatsko glumište” – koje su kao nijedna trilogija ranije izazvale velik interes javnosti. U tim predstavama, kako je u jednom intervjuu za Nacional pojasnio Frljić, bavili su se ratnim zločinima i odgovornošću, bilo da se, kako je rekao, radi o pasivnosti ili aktivnom uključivanju u ratnohuškačku politiku. “U našim predstavama govorimo o ratnim zločinima iz Domovinskog rata, čiji počinitelji još nisu sankcionirani. Osjećamo umjetničku i građansku dužnost da podsjećamo na ono što se najradije zaboravlja”, ispričao je Frljić. Motiv koji povezuje sve tri predstave je lik Aleksandre Zec, kako je jednom prilikom pojasnio dramaturg trilogije Blažević, jer se njezino ime spominje već 2008. u “Bakhama”. Potom joj je posvećena cijela središnja predstava trilogije, da bi se u ključnoj sceni “Hrvatskog glumišta” Aleksandra Zec pojavila kao Anđeo Osvete.
Takav snažan politički teatar u Hrvatskoj je neophodan, smatraju Frljić i Blažević, pa se očekuje da Blažević neće mijenjati svoj program do kraja mandata. Isto tako, upravo je on dobio podršku od Kazališnog vijeća, nakon što je Frljić zatražio razrješenje zbog odlaska na novu dužnost, jer će biti dio tima za pripremu programa Europske prijestolnice kulture 2020. u Rijeci. Stoga se očekuje da Ana Vilenica, kako Nacional neslužbeno doznaje, neće imati prevelike šanse biti izabrana za novu intendanticu riječke nacionalne kazališne kuće. Posebno s obzirom na to da je gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel više puta rekao da Frljić i Blažević uživaju njegovo povjerenje i da je iznimno zadovoljan načinom njihova poslovanja. Kao razloge je naveo činjenice da je u sezoni 2015./2016. broj pretplatnika porastao za dvjestotinjak, a u kazalištu su izvedene 283 predstave i koncerta. Također, riječko kazalište je prošle godine posjetilo više od 74 tisuće ljudi, što je za 10 posto više nego u 2014. i čak 30 posto više nego u 2013. Isto tako, odgovarajući na zamjerke gradskih zastupnika HDZ-a o nekompetentnim kadrovima koji se oštro suprotstavljaju Blaževićevu imenovanju, Obersnel ih je upitao kako to da su kompetentni ljudi u Europi prepoznali njihov angažman na projektu EPK-a, kao i vrijednosti koje promoviraju.
U OKVIRU PRIPREME kandidature za Europsku prijestolnicu kulture Frljić je kao jedan od članova riječkog EPK tima bio zadužen za koncipiranje kazališnog programa. Blisko će surađivati s HNK Ivana pl. Zajca upravo u okviru realizacije EPK programa, a time se ujedno ispunjava i zacrtani cilj druge sezone HNK – internacionalizacija kazališta, čime Rijeka može postati veliki europski grad u Hrvatskoj. U tom je kontekstu osmišljena suradnja s nekima od najznačajnijih europskih redatelja, skupina i institucija, od kojih posebice treba izdvojiti Rimini Protokoll, Jana Lauwersa i Needcompany, Oskarasa Koršunovasa te Krystiana Lupu – imena koja europska kazališna publika prepoznaje.
‘NE ŽELIM DA ITKO preuzima primat autorstva. Želim da se na sceni HNK Ivana pl. Zajca opet postavlja dramski tekst, a ne isključivo i samo autorski radovi’, kaže Ana Vilenica
Osim što je zadovoljan programom koji su u svom mandatu predložili Frljić i Blažević, Obersnel je zadovoljan i time što je dvojac od samog početka svog mandata počeo sanirati i dug koji je njihovim dolaskom iznosio oko četiri milijuna kuna. Veliki dio duga danas, na polovini njihova mandata, već je saniran, a dio su pokrili iz vlastitih sredstava, zahvaljujući povećanju broja pretplatnika i prihoda iz slobodne prodaje, kao i zadržavanju dosadašnjih te dolasku mnogih novih sponzora, a premijera u 2015. bilo je 55 posto više nego godinu ranije. Njihove ključne predstave u pravilu su rasprodane, u Rijeku su doveli ili vratili umjetnike velikih međunarodnih karijera kao što su Dunja Vejzović, jedna od naših najvećih opernih pjevačica svih vremena, te njezina studentica, Riječanka Diana Haller. Ta mlada pjevačica strelovita uspona na međunarodnoj sceni debitirala je u rodnome gradu već u njihovoj prvoj sezoni. U Operu je došao i Giorgio Surian, i to kao novi nacionalni prvak u opernom ansamblu, a vratio se i Robert Kolar kao prvak Opere. Sve to ide u korist kandidaturi Marina Blaževića, inače dramaturga i predavača na Akademiji dramske umjetnosti te Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Iako ga je Nacional kontaktirao i bio je voljan razgovarati, Blažević ipak naposljetku nije našao vremena jer je na službenom putovanju u Budimpešti. Ali potvrdio je za Nacional svoju kandidaturu za intendanta HNK Ivana pl. Zajca koja očito neće biti jedina. Ana Vilenica uvjerena je da je spremna za tako odgovornu ulogu i ne bježi od izazova.
“KANDIDIRAT ĆU SE ZA INTENDANTICU zato što je to kazalište koje osjećam kao svoje i imam potrebu nešto napraviti za njega i svoj grad. Pogotovo zato što me je taj grad stipendirao kao izvrsnog riječkog, sarajevskog i engleskog studenta i tako podržao moj san da postanem dio kazališnog svijeta te mislim da je došao pravi trenutak da vratim uloženo”, rekla je za Nacional Ana Vilenica. Glumica je rođena 16. srpnja 1978., a u profesionalnim kazalištima glumi od 2000. te je baš u HNK Ivana pl. Zajca odigrala jednu od svojih prvih uloga, u predstavi “Asfodel”.
NACIONAL doznaje da Ana Vilenica nema velikih šansi, posebno stoga što je gradonačelnik Rijeke Obersnel rekao da Frljić i Blažević uživaju njegovo povjerenje
“Svaku novu ulogu koju dobijem i ostvarim, smatram svojim poslovnim uspjehom, što će vam biti jasno ako znate da imam status slobodnog umjetnika i da mi ništa osim talenta, sposobnosti i predanosti poslu ne garantira sljedeći posao. Već 16 godina radim na slobodnom tržištu. Možda sam najponosnija ipak na svoje izlete u organizacijske i producentske vode, što na kazališnim daskama, što na filmu. Za njih je bilo potrebno puno hrabrosti, odgovornosti i izlaganja, ali motivira me to što sam u svakom projektu bila nagrađena. Tako je moj već drugi kratki film, koji sam bez ikakva velikog predznanja producirala, debitirao na Tribeca Film Festivalu i prodan u Japanu, a predstava ‘Ispovijesti’, kasnije preimenovana u ‘Projekt 12/2’, čiji sam idejni pokretač, zaživjela je i igrala tri godine na nezavisnoj sceni. Intimno mislim da su bili nagrađeni moj entuzijazam i otvoreno srce”, rekla je Ana Vilenica za Nacional. Ponovno se osvrnula na ono na što odmah većina pomisli kad se spomenu Frljić ili Blažević – političko kazalište.
“UVJERENA SAM U SUPROTNO – da je najbolji onaj intendant koji se u politiku ne petlja, onaj koji je posvećen teatru, koji poznaje što je to umjetnička kreacija, a koji zna i što je to produkcija. Ja sam profesionalac, a ne političar i politikant i uvjerena sam da i publika u Rijeci to želi te se nadam da će to prepoznati i ljudi koji odlučuju”, zaključila je Ana Vilenica i objasnila da se upravo po tome razlikuje od svog protukandidata, po tome što ne želi ispolitizirati kazalište jer smatra da ono ipak pripada umjetnosti.
Komentari