Motor na amonijak drastično smanjenje emisiju CO2, kineska alternativa električnom pogonu?

Autor:

Kineski automobilski div GAC najavio je motor s unutarnjim izgaranjem koji kao gorivo koristi amonijak. Tako planira drastično smanjiti emisije CO2 u budućem prometu osobnih vozila

Na tehnološkoj prezentaciji krajem lipnja 2023., GAC je najavio prvi motor s unutarnjim izgaranjem za automobile koji pokreće amonijak (NH3). Guangzhou Automobile Group Co. (GAC) osnovana je 1997. i jedna je od najvećih automobilskih grupacija u Kini. Osim Azije, tvrtka sada opskrbljuje i Afriku, Ameriku i istočnu Europu.

Zasad nema puno informacija o novom motoru: navodno ima snagu od 163 KS (120 kW) i smanjuje emisiju CO2 za oko 90 posto zahvaljujući korištenju amonijaka. Nije potvrđeno kada će i hoće li u serijsku proizvodnju i u kojem automobilu.

Kemijski, amonijak je spoj dušika i vodika. Opasan je za ljude i okoliš, a u Europskoj uniji najviše ga emitira poljoprivreda – u proizvodnji i korištenju gnojiva. Relevantno za upotrebu u mobilnosti: Na -33 stupnja Celzijusa ili +20 stupnjeva Celzija i tlaku od devet bara, amonijak prelazi iz plinovitog u tekuće stanje koje se može pohraniti. Međutim, spremnici koji cure predstavljaju stalni sigurnosni i ekološki rizik.

Kemijski spoj NH3 ne sadrži ugljik, zbog čega je smanjenje CO2 očito, ali izgaranje može emitirati dušikove okside, koji su štetni za okoliš i ljude. Zbog težnje za smanjenjem proizvodnje i emisije CO2, amonijak se još uvijek smatra budućom mogućnošću u brodarstvu. Još nije jasno je li i kako GAC riješio ovaj problem.

Ako motor stvarno krene u serijsku proizvodnju u automobilu, bit će problem s infrastrukturom, odnosno mrežom benzinskih postaja koje nude i amonijak. Kao alternativa motoru na amonijak, kako je najavio GAC, u budućnosti bi se također mogla zamisliti gorivni članak na amonijak koja pokreće električni motor.

Do sada nema dovoljno informacija o GAC-ovom motoru na amonijak da bi se procijenio njegov potencijal i šanse za stvarno lansiranje na tržište. U načelu, međutim, svakako ne može naškoditi istraživanju motora s izgaranjem bez CO2 ili niskim CO2 uz električni motor. Pristup s amonijakom novo je područje u automobilskoj industriji.

OZNAKE: CO2, amonijak, NH3

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.