Iako je povoljno poslovno okruženje nužno i potrebno ga je unaprijeđivati, treba aktivno privlačiti investicije, usmjerujući se pritom na konkretne industrije i tvrtke, istaknuto je u utorak na poslovnom ručku Američke gospodarske komore (AmCham) u Hrvatskoj “Komparativne prednosti Hrvatske za privlačenje izravnih stranih ulaganja u usporedbi s državama SIE”.
Tomislav Čorak iz tvrtke Boston Consulting Group poručio je da su izravna strana ulaganja u Europi u posljednjih pet godina rasla šest posto, pri čemu je pozitivno i da se postupno vraćaju ulaganja u industrijsku proizvodnju. Smatra da u slučaju Hrvatske treba pokušati mijenjati strukturu ulaganja, jer primjerice jedno ulaganje u hotelsku infrastrukturu donosi puno manju dodanu vrijednost nego u nekoj visokotehnološkoj djelatnosti.
Unatoč stvaranju povoljnih uvjeta za ulaganje, ulaganja treba aktivno privlačiti, kaže Čorak, ocijenivši da je to posao kao prodajni – treba detektirati konkretne tvrtke koje se žele privući i “obilaziti ih od vrata do vrata”.
I državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta Zdenko Lucić se složio da je privlačenje investicija “čista” prodaja, pri čemu je proizvod poslovna investicijska klima.
Lucić je donedavno bio ravnatelj Agencije za investicije i konkurentnost, koja je od ove godine pripojena Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta, a kaže da odsad za aktivnosti promocije Hrvatske kao poželjne investicijske i poslovne destinacije postoji ozbiljniji proračun, a kako će se i u budućnosti nastaviti aktivnosti koja je agencija provodila.
Kako navodi, to podrazumijeva ciljano privlačenje ulagača te ističe da je ove godine fokus na tri sektora – automobilskoj industriji, proizvodnji strojeva i opreme te informacijskoj i komunikacijskoj tehnologiji.
Ocjenjuje da je Hrvatska napravila jedan od najboljih zakona za poticanje ulaganja u Europi, no pritom je nedostatak nedovoljna promocija i tu se moraju uložiti dodatni napori.
Veleposlanik SAD-a u Hrvatskoj Robert Kohorst kaže da, iako i zbog uspjeha nogometaša na Svjetskom prvenstvu svijet ima vrlo pozitivan pogled na Hrvatsku, to neće dovesti posao i ulaganja, stoga ističe potrebu aktivnog privlačenja poželjnih industrija.
Kaže da Hrvatska u investicijskom smislu ima više faktora koji je čine zanimljivom, no naglasak mora biti upravo ono na čemu Vlada trenutno i radi, a to je olakšavanje poslovanja, između ostalog i kroz smanjenje birokracije i veću pravnu sigurnost u smislu poštivanja ugovora.
Od pozitivnih stvari, Kohorst ističe sigurnost zemlje, kao i njezin položaj kao dijela šire regije, odakle se na cijelom području može razvijati poslovanje, pri čemu je prednost i članstvo u EU.
Poručuje da je najvažnije da Hrvatska postavi najviše moguće ciljeve i da ne nastoji biti bolja, već najbolja.
Problem nedostatka radne snage
Glavna direktorica Coca-Cole HBC za Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu i Sloveniju Ruža Tomić Fontana, kazala je da su razlike između te tri zemlje očite. Pritom, kaže da Hrvatsku karakterizira percepcija turističke zemlje, dok je Slovenija u svijetu uspjela izgraditi investicijski imidž, i kaže da je to put kojim Hrvatska treba ići.
Ocjenjuje da Hrvatska ima izuzetno dobar regulatorni okvir za privlačenje ulaganja, no kako treba više raditi na brzini realizacije pojedinih ulaganja. Kao problem apostrofira sve veći nedostatak educirane radne snage, pri čemu je pozvala ljude u gospodarstvu na veći angažman u tom smjeru.
Predsjednik Uprave PwC Hrvatska John Gašparac također je istaknuo problem radne snage, pri čemu kaže da nije problem privlačenja pripravnika, već je gotovo nemoguće naći djelatnike s tri do pet godina radnog iskustva.
Švicarska informatička tvrtka Adcubum, specijalizirana za poslovna informatička rješenja namijenjena osiguravajućim društvima, početkom studenog prošle godine u Zagrebu je otvorila centar za razvoj softverskih rješenja, a direktor podružnice Bojan Poljičak navodi da je kod odluke o lokaciji investicije u konkurenciji bilo šest gradova – Sofija, Bukurešt, Beograd, Zagreb, Lisabon i Madrid.
Kao ono što je presudilo za odabir Zagreba, Poljičak navodi kulturološku kompatibilnost, što je kod švicarskog ulagača podrazumijevalo i sličan način razmišljanja i atmosferu, kao i profesionalnost i poslovno okruženje, dok je drugi element bila raspoloživa odgovarajuća radna snaga, po plaćama koje su konkurentne.
Ističe da je plan je da se kroz pet godina u Hrvatskoj dođe do broja od oko 200 zaposlenika koji bi radili na razvoju softvera, a s obzirom da tvrtka ukupno zapošljava 400 ljudi, ta odluka je strateška.
Izvršna direktorica AmCham Hrvatska Andrea Doko Jelušić i predsjednik Vijeća upravitelja te organizacije Berislav Horvat podsjetili su na nedavno istraživanje o poslovnom okruženju u Hrvatskoj za 2018. godinu, koje, iako je zabilježilo rast optimizma poslovne zajednice u odnosu na godinu ranije, opet je upozorilo i na glavne ograničavajuće faktore u poslovanju i budućem rastu, pri čemu je po prvi puta kao glavna prepreka istaknut nedostatak odgovarajuće radne snage.
Kohorst: LNG terminal će predstavljati vrlo vrijednu imovinu za Hrvatsku
Američki veleposlanik je na pitanje novinara o jučerašnjim sastancima u Budimpešti s pojedincima iz energetskog sektora o kojem je izvijestio putem Twittera, te je li na njima bilo riječi o LNG terminalu na Krku, potvrdio da se većina tih razgovora odnosila na LNG terminal.
Poručio je da je vrlo ponosan na hrvatsku Vladu što je imala hrabrosti donijeti odluku o ulaganju u taj projekt, istaknuvši kako će u slijedećih deset godina svi uvidjeti da je to u pogledu energetske sigurnosti bila vrlo važna odluka, kako za Hrvatsku, tako i za regiju.
Na pitanje novinara je li Mađarska zainteresirana za ulaganja, Kohorst je odgovorio potvrdno, no kako to malo ovisi i o uvjetima, poručivši kako su u tijeku vrlo konstruktivni razgovori.
Kohorst ocjenjuje da će LNG terminal predstavljati vrlo vrijednu imovinu za Hrvatsku, ne samo u pogledu osiguranja energetske diverzifikacije i sigurnosti, već i u dobivanju povoljnijih cijena pri nabavi energije.
Komentari