Ansambl i zaposlenici kazališta Gavella u pismu poslanom Skupštini i ministrici kulture upozorili su na neodrživu situaciju. Radovi na predvorju zbog stečaja tvrtke kasne dvije godine, a poremećena je i statika pa je upitno poslovanje
U zagrebačkom Dramskom kazalištu Gavella već treću sezonu traju obnova atrija i izgradnja male scene, a situacija bi mogla ostati nepromijenjena i idućih nekoliko godina. Gavella bi se čak mogla i zatvoriti jer je zbog dugog čekanja na završetak radova poremećena statika zgrade, čime je u pitanje dovedeno i poslovanje kazališta. Na to je prošloga tjedna pismom upozorenja ukazao ansambl Gavelle, kojem su se pridružili i ostali zaposlenici tog kazališta.
Ansambl Gavelle na različite je adrese, među kojima su Grad Zagreb, Gradski ured za kulturu, Odbor za kulturu Gradske skupštine, Gradski ured za prostorno uređenje, izgradnju grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet, Vlada Republike Hrvatske i Ministarstvo kulture, poslao pismo sljedećeg sadržaja:
„Poštovani,
Obraćamo vam se duboko zabrinuti trenutnom situacijom u Gradskom dramskom kazalištu Gavella, vezanom uz izgradnju nove male scene i obnove atrija našeg kazališta. Naime, trenutno stanje je teško održivo – gradnja je, nakon što su već prekoračeni najavljeni rokovi, zbog niza nepredviđenih pa i nesretnih okolnosti stala te je u ovom trenutku posve neizvjesno kada će se, i hoće li se uopće, nastaviti. Pritom je važno napomenuti da je već dugo vremena velik dio teatra u Frankopanskoj pretvoren u gradilište, zbog čega je našim gledateljicama i gledateljima otežan ulazak, boravak i izlazak iz kazališta, što zajednički prevladavamo obostranim naporima. Zbog tako dugog zastoja u radovima došlo je i do oštećenja na zgradi, što nas dodatno zabrinjava. Stoga apeliramo na sva nadležna tijela i molimo vas da poduzmete sve što je u vašoj moći kako biste utjecali na to da se radovi što prije nastave te se ova situacija riješi na korist svih zaposlenih u GDK Gavella i, što je još važnije, naše publike – građanki i građana Grada Zagreba.
Unaprijed zahvalni, s poštovanjem, umjetnički ansambl GDK Gavella.“
To pismo, saznaje Nacional, shvaćeno je zaista kao snažno upozorenje pa će se stvari pomaknuti s mrtve točke. Međutim, situacija je puno kompleksnija nego što je itko mogao zamisliti. Iako su radovi trebali završiti prije godinu i pol dana, odnosno prošla sezona trebala je započeti s novouređenim predvorjem i Scenom 121, gdje bi se izvodile manje predstave, sve je stalo kad je umro vlasnik tvrtke Centrogradnja, zadužene za radove. Vlasnik tvrtke bio je, kako su Nacionalu rekli oni upućeni u tu situaciju, u jako bliskim vezama s gradonačelnikom Milanom Bandićem i za Grad Zagreb ta je tvrtka radila mnoge poslove. Prije smrti vlasnika tvrtka je zbog nemogućnosti podmirenja svih obveza otišla u stečaj, ali je nakon toga krenula u proces predstečajne nagodbe, kad se očekivalo da će se radovi nastaviti. Međutim, zbog vlasnikove smrti sve je potpuno stalo i Gavella je jedno veliko gradilište. Tešku situaciju dodatno bi mogla zakomplicirati činjenica da je pravna procedura neumoljiva, a po svemu sudeći, to znači najmanje nekoliko godina status quo. Zašto? Zato što Grad Zagreb, kako saznaje Nacional, najprije mora raskinuti ugovor s tvrtkom koja je bila izvođač radova. Nakon toga mora se raspisati javni natječaj za nastavak radova koji su, da stvar bude gora, u završnoj fazi. Naime, predviđena cijena radova u Gavelli – uređenje atrija i izgradnja male scene – bila je oko 11 milijuna kuna. Budući da je preostalo samo unutarnje uređenje i neki završni radovi, Nacionalovi sugovornici procjenjuju da je riječ o oko deset posto radova. Time bi cijena za te radove bila oko milijun do milijun i pol kuna. No veliki je problem činjenica da bi tvrtka koja se javi na natječaj – koji Grad planira otvoriti nakon raskida ugovora s tvrtkom koja je u stečaju – trebala jamčiti za cjelokupne radove, a ne samo za završne radove u kazalištu. Može se očekivati da taj javni natječaj neće uroditi plodom, odnosno da se na njega nitko neće javiti, jer koji bi izvođač radova jamčio da je sve u redu s dosadašnjim radovima, a nema pojma o tome tko je i kako radio?
Pravnu zavrzlamu mogao bi, smatra Nacionalov sugovornik upućen u situaciju oko Gavelle, riješiti sudski vještak koji bi mogao procijeniti koliko je radova napravljeno, koliko je radova ostalo te koja je cijena završnih radova. Sudski vještak bit će gotovo sigurno angažiran, ali će njegove usluge, kako je rekao Nacionalov sugovornik, biti jako skupe i sve će to iznimno dugo trajati, čak i do pet godina! A s obzirom na narušenu statiku zgrade, koja je posljedica nekonzerviranja obnovljenog atrija i izgrađene male scene, vremena je sve manje.
Rješenje se nazire angažiranjem sudskog vještaka koji bi mogao procijeniti koliko je radova napravljeno, koliko je radova ostalo te koja je cijena završnih radova. No on puno košta
Situacija je alarmantna, čega je svjestan i Dražen Ferenčina, ravnatelj Gavelle, koji nije želio komentirati trenutačnu situaciju, uputivši Nacional na nadležne gradske urede. No u intervjuu za Nacional prošloga rujna, na početku sezone, bio je vrlo jasan i zabrinuto je upozorio da se stvari moraju ubrzati.
Ferenčina je Nacionalu tada rekao:
„Moram priznati da nisam očekivao da ću se toliko i u toj mjeri morati baviti građevinom – iako indirektno jer Gavella nema veze s kašnjenjem radova, s obzirom na to da je Gradski ured za prostorno uređenje, izgradnju grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet nadležan za praćenje i kontrolu izvođenja radova u svojstvu investitora. Gradnju aktivno prati i resorni Gradski ured za kulturu. Nažalost, sve nas se to izravno i jako tiče. Kad sam došao na prvi koordinacijski sastanak, dakle u listopadu prošle godine, rečeno nam je da je prošlo točno godinu dana otkad je mala scena trebala biti otvorena. Dakle, tada se već godinu dana kasnilo s radovima. Taman se u to vrijeme dogovarala tekuća kazališna sezona, mi smo planirali da će se neke predstave raditi na toj sceni. Dogovarao sam s redateljima što će i kad koji od njih raditi. Uglavnom, nezgodna situacija jer sam sve to morao odgoditi. Apsolutno sam zabrinut. To sve stvara nam velike probleme u poslovanju. Za koji dan nam je prva premijera i publika će svakodnevno ulaziti u kazalište, a iz zidova vire instalacije. Nije naša obveza da to saniramo niti smo za takvo što osposobljeni, ali svi u kazalištu maksimalno se trudimo da sve funkcionira i da se nadolazeća sezona odvija po planu. Vrlo je teško predvidjeti probleme, ali se oni svakodnevno događaju. Svaka veća kiša i odmah poplavi pola kazališta. Dobili smo usmenu garanciju izvođača da je napravljena privremena zaštita od oborina, s obzirom na to da još nije izveden finalni pokrov, ali voda je procurila u dijelove stropa na balkonu i na još nekoliko mjesta u zgradi.“
Ferenčina se u intervjuu prošloga rujna osvrnuo i na informaciju da gradonačelnik Bandić nije zainteresiran za rješavanje situacije u Gavelli:
„Tu informaciju nemam, ali da gradonačelnik nije zainteresiran za Gavellu, ne bi bio ni za projekt izgradnje Gavelline nove scene. Osim toga, gospodin Bandić je već nekoliko puta obišao gradilište i siguran sam da je zainteresiran za to da se sve što prije završi. Znam da se problemi u tako zahtjevnim poslovima uvijek javljaju i javljat će se pa vjerujem da neće biti stihije te da će uz dobru volju svih aktera ipak doći do uspješne finalizacije projekta i daljnje suradnje. Sigurno nikome ne bi odgovaralo da jedno kazalište u centru grada ne radi zato što se ne mogu zadovoljiti tehnički uvjeti koji jamče sigurnost izvođačima i publici.“
I eto, pola godine kasnije Gavella je u takvoj situaciji da tehnički uvjeti, po svemu sudeći, ne jamče sigurnost. Jedna od adresa na koje je ansambl Gavelle poslao pismo upozorenja jest Gradski ured za kulturu. Iako je Nacional pročelnicu Milanu Vuković Runjić pitao što Grad može napraviti po tom pitanju, koliko su taj zastoj i nepredviđene okolnosti utjecali na statiku zgrade, kad se očekuje nastavak radova, tko je zadužen za odabir novog izvođača radova i tko je, naposljetku, odgovoran za takvu situaciju u Gradskom kazalištu Gavella, Milana Vuković Runjić poslala je dosta šturi odgovor:
„Slijedom vašeg upita vezanog uz radove na obnovi Gradskog kazališta Gavella izvješćujemo vas kako je Gradski ured za kulturu zaprimio pismo umjetničkog ansambla i zaposlenika GDK Gavella u kojem izražavaju zabrinutost trenutnom situacijom vezanom uz radove na kazalištu. Gradski ured za kulturu, u sinergiji s resornim Gradskim uredom za prostorno uređenje, izgradnju Grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet, pokušat će iznaći rješenje kako bi se u što kraćem roku nastavili radovi na obnovi.“
Slično je odgovorila i Nina Obuljen Koržinek, ministrica kulture. Iz njenog ministarstva poslali su sljedeći odgovor:
„Nastavno na vaš upit vezan uz dopis Gradskog dramskog kazališta Gavella i situacije oko izgradnje nove male scene i obnove atrija kazališta, obavještavamo kako je, kao što vam je pretpostavljamo poznato, osnivač ovog kazališta Grad Zagreb pa sva pitanja vezano uz Gradsko dramsko kazalište Gavella treba uputiti ili upravi kazališta ili osnivaču. U proračunu Republike Hrvatske osiguravaju se sredstva za javne potrebe u kulturi putem Poziva za predlaganje programa javnih potreba u kulturi Republike Hrvatske, što uključuje i programe investicijske potpore. Uvidom u podatke u sustavu Ministarstva kulture možemo potvrditi kako nismo zaprimili prijavu Gradskog dramskog kazališta Gavella na Poziv za predlaganje programa javnih potreba u kulturi Republike Hrvatske za 2020. godinu za programe investicijske potpore u 2019. godini, niti u 2020. godini.“
Jedna od adresa na koje je poslano pismo ansambla Gavelle bio je i Odbor za kulturu Gradske skupštine. Kako je rekla Rada Borić, zastupnica i članica tog skupštinskog odbora, na idućoj sjednici Skupštine, 6. veljače, tražit će detaljno izvješće o tom problemu.
„Kad je gradonačelnik Bandić u studenome 2017. godine otvorio radove na Kazalištu Gavella, sumnjam da su, poučeni iskustvom, zaposlenici i građani vjerovali da će rekonstrukcija vrijedna deset milijuna kuna biti završena u godinu dana, ili točnije, kako se pohvalio, za deset mjeseci. Kad sam na Odboru za kulturu pred proračunsku sjednicu 9. prosinca 2019. pitala zašto su sredstva predviđena za rekonstrukciju kazališta Gavella u Prijedlogu izmjena proračunskih sredstava u proračunu za kapitalna ulaganja u objekte za društvene djelatnosti za 2019. smanjena s 9.182.852,85 za 2019. na 4.939.852,85, a u Prijedlogu programa za 2020. predviđena tek u iznosu od 3.143.000, odgovor je bio da je Centrogradnja d.o.o., u blokadi, tj. stečajnom postupku, a da je danas vrlo teško naći kvalitetne izvođače radova jer da isti odlaze iz zemlje te da će Grad ponovo raspisati ‘javnu nabavu’. Predviđena sredstva za 2020. od nešto malo više od tri milijuna te način na koji Grad pronalazi poslovne partnere i nema politiku kako bi se osigurao u slučajevima stečaja poduzeća s kojima posluje, ne ulijevaju povjerenje u pronalazak novog izvođača radova u dogledno vrijeme, na žalost glumaca, redatelja i zaposlenika Gavelle, kao i gledatelja“, zaključila je Rada Borić.
Komentari