AI we have a problem! Glazbena licencna prava u središtu posljednje rasprave oko intelektualnog vlasništva

Autor:

Deepmind, Unsplash

Glazbena industrija poziva platforme za streaming da ne dopuste umjetnoj inteligenciji da koristi pjesme zaštićene autorskim pravima za obuku, u posljednjoj seriji rasprava oko intelektualnog vlasništva koje prijete da poremete eksplozivni rast generativnog AI sektora.

U pismu upućenom streaming platformama, uključujući Spotify i Apple Music, diskografska kuća Universal Music Group izrazila je bojazan da će laboratoriji umjetne inteligencije upotrijebiti milijune pjesama koje će koristiti kao podatke za obuku za svoje modele i imitacijske verzije pop zvijezda. UMG je uputio platforme da blokiraju ta preuzimanja, rekavši da “neće oklijevati poduzeti korake za zaštitu naših prava i prava naših umjetnika”.

Pismo, o kojem je prvi izvijestio Financial Times, dolazi nakon sličnog poteza Udruge diskografske industrije Amerike, koja je rekla da je tehnologija temeljena na umjetnoj inteligenciji mogla “biti vrlo slična ili gotovo jednako dobra kao referentne pjesme odabranih, poznatih izvođača snimanja zvuka”. “U mjeri u kojoj ove usluge ili njihovi partneri obučavaju svoje AI modele koristeći glazbu naših članova, ta je upotreba neovlaštena i krši prava naših članova izradom neovlaštenih kopija djela naših članova”, naglasili su.

Iako su “veliki jezični modeli” (LLM-ovi) kao što su ChatGPT i Googleov Bard bili u fokusu većeg dijela industrije umjetne inteligencije, druge vrste generativne umjetne inteligencije napravile su slične skokove posljednjih mjeseci. Generatori slika, kao što su Midjourney i Stable Diffusion, postali su dovoljno precizni da generiraju uvjerljive krivotvorine koje zavaravaju ogroman broj gledatelja da pomisle, na primjer, da je Papa izašao u prilagođenoj pufer jakni u stilu Balenciage.

Generatori glazbe nisu baš na istoj razini dostupnosti mainstreama, ali su u stanju stvoriti uvjerljive krivotvorine izvođača kao što je Kanye West koji izvode nove obrade cijelih pjesama uključujući ‘Don’t Stop Me Now’ grupe Queen i ‘TikTok’ Keshe. OpenAI-jev Jukebox korišten je za generiranje pjesama u stilu Katy Perry, Elvisa i Franka Sinatre, dok je Jay-Z generiran AI-jem bio toliko dobar da je izazvao jedan od prvih uspješnih napada na autorska prava, nakon što je umjetnikov agent Roc Nation dobio pjesmu skinutu s YouTubea.

Drugi sustavi, poput onog prikazanog u Googleovom istraživačkom radu, sposobni su generirati potpuno nove skladbe iz tekstualnih upita kao što su: ‘Spori tempo, reggae pjesma s basom i bubnjevima. Postojana električna gitara. Glasni bongosi s melodijama zvona. Vokal opušten, vrlo izražajan.’

Takvi sustavi uvježbavaju se na stotinama tisuća sati snimljenog materijala, obično prikupljenog bez izričitog pristanka njihovih izvora. Umjesto toga, istraživački laboratoriji umjetne inteligencije rade pod očekivanjem da su njihove radnje obuhvaćene izuzećima od “poštene upotrebe” prema američkom zakonu, jer je krajnji proizvod, model umjetne inteligencije, “transformativno djelo” koje se ne natječe s izvornim materijalom. Međutim, ponekad će takvi sustavi izbaciti gotovo točne kopije materijala na kojem su obučavani. U siječnju su, na primjer, Googleovi istraživači uspjeli potaknuti Stable Diffusion sustav da gotovo savršeno rekreira jednu od nelicenciranih slika na kojima je uvježban, portret američke evangelistice Anne Graham Lotz.

U Velikoj Britaniji postoje i druge iznimke koje podržavaju modele obuke laboratorija umjetne inteligencije na materijalima dobivenim bez pristanka. Nedavno ažuriranje zakona o intelektualnom vlasništvu, na primjer, dopustilo je nekomercijalnu upotrebu bilo kojeg legalno stečenog materijala zaštićenog autorskim pravima za istraživanje umjetne inteligencije. U onome što se naziva “pranjem podataka”, istraživanje se tada može legalno koristiti za obuku komercijalnih modela, a da se i dalje koriste iznimke od autorskih prava.

 

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.