Tko je najveći konstruktor u povijesti najpopularnije automobilističke kategorije, “Oktanskog cirkusa”?
Colin Chapman, koji je donio najviše inovacija? Enzo Ferrari, koji sam nije nacrtao ni smislio ništa, ali je znao okupiti i organizirati najbolje ljude? Ne…, Adrian Newey! Brojem ostvarenih pobjeda i titula, pa i razdobljem konstantnog trajanja na vrhu, već ih je sve nadmašio genijalac iz Shakespeareovog Stratforda na Avonu.
Po završetku studija aeronautike i astronautike Adrian Newey se priključio razvojnom timu momčadi Fittipaldi i otada je aktivan u dizajnu i konstrukciji trkaćih automobila. Slavu je prvo stekao u SAD-u, gdje su bolidi March, koje je konstruirao, osamdesetih dominirali CART serijom. Potom je predvodio povratak te momčadi u Formulu 1, a kompetitivnost njihovih bolida skrenula je pažnju na mladog dizajnera.
Prelazak u momčad Williams i dobivanje njihovih resursa na raspolaganje označili su početak uistinu velike priče. Neweyevi bolidi bili su dominantni u dobrom dijelu devedesetih, uz titule koje su osvojili Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill i Jacques Villeneuve.
Uslijedile su titule 1998. i 1999., koje je Mika Häkkinen osvojio u bolidu McLaren kojeg je konstruirao Newey, no iz obje je momčadi konstruktor otišao u ne baš posve prijateljskim okolnostima. Priliku je iskoristio Dietrich Mateschitz, koji ga je 2006. doveo u Red Bull i dao mu mnogo veće ovlasti nego što ih je imao drugdje.
Potrajalo je neko vrijeme dok se sve nije posložilo no Red Bull je potom postao dominantan bolid, što potvrđuju titule 2010., 2011., 2012. i 2013. koje je osvojio Sebastian Vettel te posljednju, 2021., koju je u dramatičnoj završnici osvojio Max Verstappen, Newey, nedvojbeno najznačajnija karika u lancu uspjeha tima Red Bull, i sam nerijetko vozi utrke, kako u suvremenim automobilima, tako i u oldtajmerima koje skuplja.
Sretan 64. rođendan, majstore!
Autor: Dino Milić-Jakovlić
Komentari