ADIO PAMETI! Vjeroučitelj u Splitu srednjoškolcima objašnjavao da se pobačaj radi – vješalicom

Autor:

Foto: PIXSELL

Nacional otkriva da je splitski vjeroučitelj Mario Milovac učenike 3. razreda gimnazije Marka Marulića uznemirio predavanjem i videom s realističnim scenama pobačaja. ‘Ako se netko od učenika osjetio uznemirenim, izražavamo žaljenje’, kažu iz Splitsko-makarske nadbiskupije

Nacional je proteklog vikenda doznao da je splitski vjeroučitelj Mario Milovac učenicima trećeg razreda splitske Četvrte gimnazije Marka Marulića na satu vjeronauka objašnjavao da se pobačaj vrši, među ostalim, i vješalicom, što je uznemirilo dio učenika u razredu. To je, po svemu sudeći, u najmanju ruku neprimjeren način učiteljskog razgovora s osjetljivim maloljetnicima koji krši kurikulum vjeronauka za srednje škole i koji je, uostalom, kontroverzan sam po sebi jer katoličkom, uvelike ideologiziranom i represivnom tumačenju stvarnosti daje monopol da u javnoj školi, koja bi trebala biti sekularna, moralno prosuđuje visokoosjetljiva pitanja seksualnog izbora, osobne autonomije i ženskog prava na odlučivanje o vlastitom tijelu. Vjerodostojni izvor sa saznanjima o tom događaju, koji je želio ostati anoniman, ispričao je za Nacional kako je vjeroučitelj Milovac, na satu vjeronauka proteklog tjedna, u jednom od trećih razreda Četvrte gimnazije Marka Marulića (točan dan i razred poznati su redakciji), u sklopu predavanja o pobačaju, spomenuo vješalicu kao jedno od sredstava za taj zahvat, a spominjao je i dokumentarni videomaterijal u kojemu se realistički prikazuje pobačaj. Milovčevo predavanje uznemirilo je dio učenika, izazvavši kod njih nelagodu i nemir, pa se dio njih Milovcu i otvoreno usprotivio, usprkos tome što taj vjeroučitelj slovi za predavača nesklonog uvažavanju drukčijeg mišljenja.

Štoviše, neki učenici su reagirali i na drugi primjereni način, koji je poznat Nacionalu, koji zbog osjetljivosti ove situacije Nacional zasad neće javno iznositi, ali koji dodatno svjedoči o dramatičnosti ove situacije i razini uznemirenosti dijela učenika onim s čime su se na spomenutoj nastavi suočili.

Nacional je u nedjelju tražio pojašnjenje od vjeroučitelja Milovca. Nakon što se nije javio na telefonski poziv, poslali smo mu poruku preko WhatsAppa s pitanjem je li točno da je učenicima trećeg razreda pustio film s eksplicitnim dokumentarnim snimkama pobačaja. Milovac je odgovorio ovako: “Hvala vam što provjeravate istinitost tvrdnji prije nego nešto javno napišete (cijenim to). Nisam pokazivao nikakve snimke niti fotografije, nego sam kratko usmeno izložio tri načina na koji se pobačaj izvršava. Smisao toga je da učenici povežu kako često apstraktne ideje o kojima se razgovara imaju u nekom trenutku svoje konkretne posljedice i to je važno imati na umu kako bi se cjelovito vrednovao neki moralno-etički izazov. Sve to je odrađeno u okviru teme – abortus po planu i programu za treći srednje u gimnazijama.”

‘Nisam pokazivao nikakve snimke, nego sam kratko usmeno izložio tri načina na koji se pobačaj izvršava, (…) da učenici povežu kako apstraktne ideje o kojima se razgovara imaju svoje konkretne posljedice’

Na dodatno pitanje da objasni koja su to “tri načina na koja se pobačaj izvršava”, je li u razredu spominjao “vješalice” i je li to jedan od tih načina, vjeroučitelj Milovac nije izrijekom demantirao da je spominjao “vješalice”: ”Ispričavam se, čini mi se kako ste nešto možda pomiješali vi ili vaš izvor informacija, jer ne znam o čemu govorite, a i sadržaj nastavnih sati nije profesionalno komentirati na ovaj način jer je riječ o maloljetnim osobama, a sadržaj je propisan predmetnim kurikulom kojega se držim već dugi niz godina koliko radim vodeći računa o primjerenosti dobi učenika i crkvenom nauku, a sve odobreno od strane ministarstva tako da ne bih dalje komentirao rekla kazala netočne informacije. Zaključno, nažalost niste dobro obaviješteni, nešto je tu netko pobrkao. Ugodan dan i Božji blagoslov!”. Izvor Nacionala koji o svemu ima neposredna saznanja, međutim, rezolutan je u tvrdnji kako su učenici bili naročito iziritirani Milovčevim spominjanjem “vješalice” u kontekstu opisa pobačaja. Što njegovu reakciju uvodi u kontekst neprimjerenog pokušaja kontrole nastale štete.

Izvor s kojim je razgovarao Nacional također je bio uznemiren iskustvima učenika na tom Milovčevu satu. O tome je rekao sljedeće: “Potpuno je neprimjereno uznemiravati učenike takvim pričama u dobi kad tek razvijaju seksualnost. U njih se tako stvara strah i dojam da je seksualnost nelagodna, prljava i nečista. Također, kako je moguće da vjeroučitelj govori o medicinskom zahvatu o kojemu ne zna ništa? Ne bi li o tome trebalo predavati u sklopu nekoga drugog predmeta i da to radi stručna osoba?”

Nacional je neslužbeno razgovarao s ginekološkom stručnjakinjom koja nam je potvrdila kako je točno, pa velike i poznato, da su žene nekada pobačaje obavljale potpuno neprimjerenim sredstvima, poput vješalica, pletaćih igala ili igala za kukičanje. Bila je to posljedica nedostupnosti pobačaja, nedostatka medicinske skrbi ili čak i zabrana. Takvi su se samoozljeđujući zahvati događali čak i ne tako davno: primjerice, Ženska mreža Hrvatske na jednom je od svojih prosvjeda protiv umanjivanja reproduktivnih prava u Hrvatskoj još prije deset godina upozorila je kako su “još žive žene koje su same napravile pobačaj vješalicama”, naglašavajući kako “ne žele da se to ikada više ponovi”. Čak ako je, dakle, vjeroučitelj Milovac o takvom načinu pobačaja učenicima predavao iz usko povijesne perspektive, a ne s namjerom da ih uplaši i pobačaj prikaže kao zahvat koji se i danas tako obavlja, riječ je o neprimjerenom načinu predavanja za koji je posve razumljivo da je učenike uznemirio i unio im nelagodu.

Više detalja o Mariju Milovcu dostupno je na internetu. Kako se navodi na mrežnoj stranici www.salesiana.hr, on je “teolog, vjeroučitelj i otac četvero djece”. Završio je Katoličko-bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu, smjer filozofsko-teološki. Suautor je udžbenika vjeronauka za drugi razred srednje škole ‘’Dođi i vidi 2’’. “Posljednje tri godine sustavno se bavi proučavanjem teme rodne ideologije, njezine znanstvenosti i izazova koje stavlja pred roditelje i djelatnike u školstvu”, navodi se u Milovčevu kratkom životopisu na www.salesiana.hr. Na istoj je stranici i ponuda za kupnju spomenutog udžbenika u kojoj stoji, među ostalim, i ovo: “Za razliku od klasičnih udžbenika koji su bili usredotočeni na sadržaj, ovaj staje na stranu mladoga čovjeka koji postavlja pitanja i ne uzima sve zdravo za gotovo. ‘Dođi i vidi 2’ drži do svijeta u kojem živimo sa svim proturječnostima ističući snagu Kristova pristupa svakome čovjeku.” Priložen je i promotivni video u kojemu uz mlade ljude srednjoškolskog uzrasta sudjeluje i đakovačko-osječki nadbiskup Đuro Hranić koji se u travnju ove godine javno ispričao zato što nije suspendirao župnika Zlatka Rajčevca iz Sotina, premda je godinama znao da Rajčevac seksualno zlostavlja djecu u svojoj župi.

Prema podacima Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije, kojoj je na čelu novi nadbiskup splitsko-makarski Zdenko Križić, Mario Milovac vjeroučitelj je u četiri srednje škole u Splitu: Ekonomskoj i upravnoj školi, Drugoj gimnaziji, Četvrtoj gimnaziji Marko Marulić i Petoj gimnaziji Vladimir Nazor. U rujnu prošle godine, prema podacima sa salesiana.hr, u Solinu je govorio na predstavljanju knjige Matta Walsha “Što je žena?”. Ta knjiga, prema najavi promocije, “donosi zapanjujuće činjenice o transrodnoj teoriji i otkriva kako se boriti protiv ideja koje su preplavile naše društvo.” Na istoj je stranici za 1. lipnja ove godine u Zagrebu najavljena i “odgojna večer” na temu “Rodna ideologija i odgoj djece”, na kojoj će, među ostalima, govoriti i “teolog i otac četvero djece Mario Milovac koji posljednjih nekoliko godina sustavno proučava rodnu ideologiju”. On će, najavljeno je, “iz roditeljske perspektive objasniti sve izazove i poteškoće koje rodna ideologija stvara, ukazujući na njezine ideje koje se nameću putem medija i showbusinessa. Također će, kao djelatnik u školstvu, progovoriti i o situacijama s kojima se sve više susreću djeca i profesori koji se ne slažu s postavkama LGBTQ i queer teorije.”

S obzirom na to da je Milovac Nacionalu odgovorio kako je sporno predavanje o abortusu održao u sklopu “sadržaja propisanim predmetnim kurikulom”, Nacional je na mrežnoj stranici Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije koji “vodi posebnu brigu o školskom vjeronauku” na području te nadbiskupije, konzultirao Kurikulum školskog vjeronauka za srednje škole. U tom dokumentu stoji, uz ostalo, i ovo: “Sukladno razvoju učenika i njegovu interesu, u ovoj domeni će se razrađivati i nuditi tumačenja o mnogim suvremenim ‘slobodama’ čovjeka koje će nerijetko biti i ozakonjene, a neće biti u skladu s moralom Katoličke crkve. Tako će učenici učiti, tumačiti te prihvatiti – iz perspektive stvorenoga, oslobođenoga i otkupljenoga čovjeka – vrijednosti života od začeća do prirodne smrt kao i druge teme o kojima će biti pozvani razmišljati. Pred učenike će se transparentno staviti misli onih koji o određenim moralnim ili etičkim pitanjima imaju drukčije mišljenje od Katoličke crkve, neovisno radilo se o etičkim pitanjima (abortus, rodna ideologija, pitanje istospolnih zajednica i drugo), ili kada je riječ o gospodarstvu i javnoj politici (pitanje korupcije, nepravedne podjele dobara, siromaštvo i drugo), ali će se pomno paziti da se jasno predoče učeniku istine kršćanske vjere, temelju kršćanskoga odnosno katoličkoga morala. Promišljajući o različitim religijskim i moralnim pitanjima, učenik izgrađuje kritički odnos prema životu i svijetu, zauzima argumentirane stavove s obzirom na različita moralna pitanja i dvojbe, istražuje načine kako stvoriti pravednije, solidarnije i tolerantnije društvo u skladu s kršćanskim odgovorima na moralna pitanja. Konačno, učenik će biti svjestan izazova različitih sloboda i prisila današnjega svijeta i kulture života te će biti osposobljen za etično utemeljene prosudbe i solidarno djelovanje na temelju proročke i oslobađajuće moći kršćanske poruke koja je objavljena u Isusu Kristu.”

U dijelu tog kurikuluma koji detaljno razrađuje nastavu vjeronauka u trećem razredu srednje škole navode se, među ostalim, i ovi ciljevi: “Učenik objašnjava i argumentirano iznosi biblijske temelje i crkveni nauk o svetosti i nepovredivosti ljudskoga života. (…) Učenik argumentirano razlaže stav zaštite čovjeka kao osobe od začeća do prirodne smrti. Učenik objašnjava povrede ljudskog života (ubojstvo, pobačaj, samoubojstvo, eutanazija). Učenik objašnjava stav Katoličke Crkve o pobačaju.” ”Sadržaji za ostvarivanje” takvih “odgojno-obrazovnih ishoda” su: “Crkveni nauk o svetosti i nepovredivosti ljudskog života. Biblijski temelji o vrijednosti i dostojanstvu ljudskoga života, vrednovanje njegove nepovredivosti i svetosti, te upoznati i različita bioetička načela sa svim modernim implikacijama.” “Preporuke”, pak, glase, uz ostalo, ovako: “Učenik uspoređuje i vrednuje civilne zakone koji govore o pravu na život i dostojanstvu osobe s temeljnim kršćanskim stavom prema ljudskom životu. (…) Učenik opisuje načine i mogućnosti osobnog i društvenog zauzimanja za promicanje svetosti i dostojanstva ljudskog života.” Nigdje u tim preporukama nema ni riječi o tome da bi vjeroučitelji smjeli plašiti i uznemiravati učenike, mlade ljude u formativnim godinama, zastrašujućim realističnim podsjećanjima na vremena u kojima su žene bile prisiljene ozljeđivati same sebe baš zato što je, među ostalim, i Katolička crkva tada još imala snage da nametne apsolutnu zabranu pobačaja, pod prijetnjom teških fizičkih kazni.

‘Neprimjereno je uznemiravati učenike takvim pričama u dobi kad tek razvijaju seksualnost. U njih se tako stvara strah i dojam da je seksualnost nelagodna, prljava i nečista’

Nacional je u ponedjeljak Ministarstvu znanosti i obrazovanja na čelu s ministrom Radovanom Fuchsom te Katehetskom i Tiskovnom uredu Splitsko-makarske nadbiskupije, čiji je novi nadbiskup Zdenko Križić, poslao pitanja o ovoj temi. Iz spomenute nadbiskupije stigao je sljedeći odgovor: Vjeroučitelj Mario Milovac sukladno Kurikulu Katoličkog vjeronauka za 3. razred gimnazije, u okviru teme Izazov napretka, patnje, bolesti i smrti, obradio je i podtemu Bioetike i Katoličkog pristupa kloniranju, eutanaziji i palijativnom liječenju, presađivanju i darivanju organa, pobačaju i dr.

U ishodima Godišnjeg izvedbenog kurikuluma za gimnazije ( KV C.3.2.) stoji: Učenik objašnjava i argumentirano iznosi biblijske temelje i crkveni nauk o svetosti i nepovredivosti ljudskoga života.

Očekivanja međupredmetnih tema su: kod učenika su razviti kritičko razmišljanje o ovim bioetičkim pitanjima, promišljanje o svetosti i nepovredivosti ljudskog života od začeća do prirodne smrti, uvidjeti posljedice svojih i tuđih postupaka/stavova/izvora te važnost odgovornog donošenja životnih odluka.

Vjeroučitelj je obradio temu pobačaja a da ne prikazuje videa ili bilo kakve druge materijale na satu.

Splitsko-makarska nadbiskupija ulaže velike napore u stručno usavršavanje svojih vjeroučitelja te zajedno sa Agencijom za odgoj i obrazovanje organizira godišnje stručne skupove, radionice i dr. projekte gdje se uvijek nastoje obraditi aktualne teme. Tako su vjeroučitelji upoznati sa svim stavovima, bilo medicinskim, bioetičkim i teološkim te mogu argumentirano obrađivati sve teme navedene u Kurikulumu. Ukoliko se netko od učenika subjektivno osjetio uznemirenim ili povrijeđenim pri obradi teme, ovim putem izražavamo žaljenje. Vjeroučitelj će razgovarati s učenicima. Važno je napomenuti da se radi o mladim osobama, sedamnaestogodišnjacima i osamnaestogodišnjacima, koji imaju već uvelike izgrađene stavove, a katolički vjeronauk želi i mora pridonijeti stvaranju kritičkog stava prema raznim životnim temama, među kojima je i pitanje pobačaja.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Avatar photo
NijeRuza

prije 1 mjesec

I opet vi pišete o jednoj te istoj temi, t.j. napadate čovjeka ni kriva ni dužna samo zbog njegove vjere i zbog toga što je podučava djeci koja su to sama izabrala, kao i njihovi roditelji! Ja koliko ste se napisali i na koncu ništa niste rekli, osim što ste protuzakonito objavili osobne informacije nejavne osobe! Niste nam rekli, vozi li i on audi?