64. Splitsko ljeto: na ambijentalnoj pozornici Mosora premijerno izvedena Eshilova “Orestija”

Autor:

Na ambijentalnoj pozornici na Mosoru pokraj Sitna Gornjeg, istočno od Splita, u petak navečer premijerno je u sklopu 64. Splitskog ljeta izvedena Eshilova trilogija “Orestija” u režiji Dejana Projkovskog.

Ova je ambijentalna pozornica smještena je na 550 metra nadmorske visine na lokaciji u neposrednoj blizini prostora na kojem je prošle godine buktio veliki požar. Na pozornici su bila zasađena nagorjela stabla borova koje je bio zahvatio prošlogodišnji požar, a dio scena izvođen je i u improviziranom bazenu te na okolnim stijenama Mosora. Publika je protagoniste trosatne predstave pozdravila višeminutnim pljeskom.

Nagrađivani makedonski redatelj Dejan Projkovski je izjavio kako je zadovoljan i sretan premijerom.

“Na ovom mitskom scenskom prostoru svi smo uživali, a posebice mi je drago što se iz reakcije publike vidi da je ona ‘pročitala’ scenski jezik predstave, koji osim tekstualnog dijela priča priču i vizualno”, rekao je Projkovski.

On je također rekao kako, osim tri reprize, na ovogodišnjem Splitskom ljetu postoji plan da predstava Eshilove trilogije “Orestija” postane dio repertoara na splitskim ljetima sljedećih godina. Projkovski je kazao kako su na ovu premijeru pozvani i direktori kazališnih festivala iz zemalja regije.

“Smatramo kako smo ovom predstavom na ambijentalnoj pozornici Splitskog ljeta na Mosoru dobili ‘proizvod’ koji bi se mogao izvoditi i na sličnim ili adaptiranim pozornicama u zemljama regije”, rekao je Projkovski.

Govoreći o predstavi redatelj je istaknuo kako je treći dio ove trilogije prilagođen našem vremenu.

“Zapravo, ovom predstavom željeli smo pronaći ovovremene Bogove koji žive u europskim centrima i glavnim gradovima europskih država”, dodao je Projkovski.

Eshilova “Orestija” napisana je 458. godine prije nove ere i smatra se da stoji u temeljima europskog kazališta kao jedina sačuvana antička tragedije. Tragedija osvete u ovoj trilogiji provlači se kroz pet generacija kuće Atrida, a istovremeno je i drama o uspostavi novog demokratskog i pravosudnog sustava.

Premijeru je izvela glumačka postava u kojoj su: Ksenija Prohaska, Siniša Popović, Goran Marković, Marjan Nejašmić Banić, Elvis Bošnjak, Zdeslav Čotić, Anastasija Jankovska, Mijo Jurišić, Petra Kovačić Pavlina, Nikša Arčanin, Zorana Kačić Čatipović, Vanda Boban Jurišić , Đana Kuzmanić, Ana Gruica, Danijela Vuković, Luka Čerjan, Davor Pavić, Ivan Baranović i Stipe Radoja.

Autorski tim, osim redatelja Projkovskog, čine dramaturg Jasen Boko, scenograf Valentina Svetozareva, skladatelj Goran Trajkoski, kostimograf Mladen Radovniković, te Jasna Frankić Brkljačić zadužena za scenski pokret, jezična savjetnica Jagoda Granić i oblikovatelji svjetla i tona Srđan Barbarić i Marko Mandić.

Trilogija “Orestija” progovara o nizu moralnih problema s kojima se susreće suvremeno društvo u kojemu je motiv božice Hibris – arogancija, nedostatak moralnih skrupula i elementarne ljudske poniznosti – svakodnevica. Eshilove moralne dvojbe koje analizira ova krvava tragedija dvojbe su i današnjeg svijeta, koji za razliku od etičkog sustava antičke Grčke, ne uči iz svojih pogrešaka – kazna rijetko stiže moćnike, a moralna odgovornost jedva da postoji. Osobne drame Agamemnona, Klitemnestre, Ifigenije i njihovih predaka Tantala, Tijesta, Atreja, Pelopa… u Eshilovoj  tragediji o začaranom krugu obiteljske osvete otvaraju motive i dvojbe bliske suvremenom čovjeku i govore o nužnosti uspostavljanja moralne odgovornosti i društvene pravde.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.