Drastično kršenje ograničenja brzine i neprilagodba brzine uvjetima na cesti, s minimalnim rizikom kažnjavanja, izravan su i neizravan uzrok gotovo svake nesreće u kojoj sudjeluje motocikl
Željko Marušić, prometni stručnjak
Jutros oko 1 sat na državnoj cesti D8, na istočnoj strani Omiša, pri padu s motocikla, uslijed prevelike i neprilagođene brzine u zavoju na skliskom kolniku, jedna je osoba poginula, a jedna teško ozlijeđena. Iznenađeni su samo oni koji ne znaju koliko je na toj dionici državne ceste D8, posebice od Podstrane do Makarske, brzih i neobuzdanih motociklista.
Posebice zimi, kad je lijepo vrijeme, neodgovorni motociklisti voze kao na utrkama, u zavojima se naginju 45 stupnjeva, paraju zrak zvukom motora i tjeraju strah u kosti ostalim sudionicima u prometu, posebice pješacima.
Stanka, odnosno okupljalište im je na Dubcima, gdje razmjenjuju iskustva iz jurnjava Jadranskom magistralom. Navedena je dionica po tome, mogućnosti sumanute jurnjave motociklom, praktički bez rizika policijskog kažnjavanja, jedinstvena u Europskoj uniji. Zbog toga je čudo što nema više stradalih.
Tragična nesreća koja se dogodila noćas posljedica je bezobzirnog kršenja članka 51. stavka 1, o obvezi prilagodbe brzine uvjetima, na vlažnom i skliskom kolniku, a krajnje neodgovorni vozač sasvim je izvjesno prekršio i ograničenje brzine.
Policija bi trebala početi ozbiljnije obuzdavati i kažnjavati teške brzinske prekršaje motociklista, a usto bi se dodatnim i progresivnim premijama obveznog osiguranja za rizične okolnosti (vozač-vozilo-prometnica) demotivirale nerezonske zimske vožnje sportskih motocikala na istrošenim ljetnim gumama.
Zbog toga bi trebalo uvesti sljedeće mjere:
1. Intenzivirati kontrole brzine motocikala, postavljanjem radarskih kamera i policijskih patrola sa specijaliziranom opremom i postupcima za hvatanje i zaustavljanje prebrzih motociklista.
2. Za motocikliste do 24 godine treba uvesti odredbu Mladi vozač, s ograničenjem snage motora na 20 kW (27 KS), privremenom vozačkom dozvolom (trajna bi se izdavala nakon 24. godine ako ne bi skupili 6 kaznenih bodova) i nultu toleranciju na alkohol.
3. Pravo prvenstva prolaza oduzima se vozaču motocikla koji počini prekršaj po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama čl. 54. st. 2 ili kazneno djelo Obijesna vožnja, Kazneni zakon, čl. 226.
4. Za razdoblje od 15. studenoga do 15. travnja uvesti dodatnu osiguravateljsku premiju za svaku regiju, ovisno o povećanju rizika prometne nesreće te progresivnu sa snagom motora.
5. Za skrivanje ili uklanjanje tablice, u svrhu onemogućavanja njenog snimanja policijskim uređajima kažnjavati oduzimanjem motocikla, bez obzira tko je vlasnik i oduzimanjem vozačke dozvole
DOBRO JE ZNATI
Vožnja na motociklu zimi je 20 puta pogibeljnija nego u automobilu
Koliko su vozači i suvozači na motociklima ugroženiji od onih na četiri kotača pokazuje usporedba njihovog udjela u prometu i stradavanjima. Ako se uračunaju ukupno prevezene osobe i ukopno prijeđeni kilometri, promet na dva kotača sudjeluje tek s oko jedan posto, a stradalih je gotovo petina. Dakle vožnja na dva kotača nije 20 posto, nego 20 puta rizičnija! Dvije tisuće posto, posebice na skliskoj cesti i pri lošoj vidljivosti.
Sve što je rizično na četiri kotača, višestruko je opasnije na dva. Dodir među automobilima često završava bez većih posljedica, a svaki dodir s motociklom u vožnji može završiti tragično. Motociklisti su neusporedivo izloženiji rizicima skliske ceste, a pogibeljno može biti i malo šljunka. Iako lakše izbjegavaju frontalni sudar, to je manje važno od prethodnoga.
A kad se nesreća ili pad dogodi, počinje pakao za motocikliste (posebice suvozače), jer nisu zaštićeni karoserijom, zaštitnim pojasevima i zračnim jastucima. Tada može pomoći kvalitetna kaciga i zaštitna odjeća, a nažalost pri previsokim brzinama to ne može spriječiti teške i tragične ishode za osobe na motociklu.
Komentari