31. siječnja 1897. odvezena prva brdska utrka u povijesti, iznad Nice u Francuskoj

Autor:

Le Sport Universel Illustré du 15 février 1897, p.58-59

17 km dugačak uspon do mjesta La Turbie, koje se nadvija nad Azurnom obalom, bio je posljednja etapa utrke od Marseillea do Nice

Na slici: prolazak kroz cilj

Bila je to tek četvrta utrka u povijesti automobilizma, a prva kojoj start nije bio u Parizu. Možda upravo u toj činjenici, odnosno nedostatku medijske pompe koja je vezana za događanja u metropolama, imamo prilično šarolike podatke o toj utrci u različitim izvorima. Nema velike dvojbe da je ukupni pobjednik utrke, grof Gaston de Chasseloup-Laubat, jedan od najvećih vozača najranijih dana automobilizma.

No kada govorimo o pobjedi na usponu do La Turbiea, cestom dobro poznatom ljubiteljima filma Ronin, neki izvori pripisuju pobjedu M. Paryu, a drugi čak poznatom gumaru Andréu Michelinu, kojeg uopće ne nalazimo na popisu sudionika kod ozbiljnijih izvora. Prevagu ipak odnosi teorija po kojoj je i u usponu, baš kao i u dvije prethodne etape, pobjedu odnio grof de Chasseloup Laubat, a zabilježeno je čak i vrijeme uspona od 37 minuta i 55 sekunda, uz prosječnu brzinu od 26,90 km/h.

Pobjednički automobil je, po sve tri teorije, bio marke De Dion. Brdske utrke ubrzo su postale jedan od najpopularnijih vidova automobilizma i ostale to do danas. Ljudi su shvatili kako je sjajno utrkivati se protiv gravitacije po zavojitim cesticama, gdje majstorstvo vozača daje prevagu nad sirovom snagom vozila.

I kod nas je ova grana automobilizma jako popularna, no manje se zna o legendarnim stazama poput britanskog Shelsley Walsha, na kojem se vozi još od 1905. (noseća slika ove teme, ljubaznošću MAC Archive, predstavlja upravo nastup Hansa Stucka, možda i najboljeg vozača u povijesti brdskih utrka, na toj legendarnoj stazi 1936.), ili američkog Pikes Peaka, na kojem je prva utrka održana još 1916.

Ni tradicija u našim krajevima nije mnogo mlađa, prva je utrka na Sljeme odvezena početkom 1920-ih, a pobjedu je odnio ugledni mesni industrijalac Gjuro Gavrilović, doduše ne u automobilu, nego na motociklu marke Indian. Danas na Buzetu imamo jednu od uglednijih europskih utrka i ljepših staza, tako da tradicija brdskih utrka diše punim plućima.

Autor: Dino Milić-Jakovlić

OZNAKE: brdska utrka

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.