Film hrvatskog redatelja Bobe Jelčića “Sam samcat” prikazan je u subotu u okviru natjecateljskog programa na 24. Sarajevo Film Festivalu (SFF) na kojem je, uz još devet ostvarenja, u konkurenciji za naslov najboljega u kategoriji igranog filma.
Jelčićev film portretira Marka – kojega u glumi Rakan Rushaidat – oca sedmogodišnje djevojčice koji se razveo od supruge i pokušava se izboriti za pravo da što više vremena provodi sa svojim djetetom te pritom prolazi kroz pakao suočavanja sa socijalnom službom, ali i sredinom koja mu na čudnovate načine naizgled pokušava pomoći no zapravo mu više odmaže.
Film je ispunjen neobičnom kakofonijom glasova u kojoj se jedva razaznaje što tko govori, posebice u uredskim prostorima, dok različite prizore prate oštri rezovi a sve to, kako je pojasnio sam redatelj na konferenciji za novinstvo nakon projekcije, u funkciji je pojačavanja dramske napetosti i isticanja težine problema s kojim je suočen glavni lik.
Jelčić je potvrdio kako mu je motiv za nastanak ovoga filma, kojemu je napisao i scenarij, bio upravo njegov razvod i emotivna situacija u kojoj se i sam našao.
“Jako dobro znam što to znači”, kazao je Jelčić dodajući kako je riječ o i te kako aktualnoj temi borbe očeva za prava koja im se često uskraćuju i koja se neopravdano drži “pod tepihom”.
“Sam samcat” nije jedini film s ovakvom tematikom uvršten u programe ovogodišnjeg SFF-a, a Jelčić je ocijenio kako je to dokaz da je riječ o bitnom pitanju koje je dugo bilo ignorirano.
Koliko god bile teške i ovakve teme su za regionalnu kinematografiju istodobno i korak naprijed jer su filmski stvaratelji do sada pretežito bili orijentirani na rat i traume koje je on proizveo, ocijenio je Jelčić.
Film “Sam samcat” uz ostalo portretira i ljude podrijetlom iz BiH koji žive u Zagrebu, no za redatelja su sve stvari fomalne naravi bitne samo onoliko koliko su vezane za unutarni sadržaj, kakao je kazao Jelčić, u cilju njegovog pojačavanja.
Jedna od bitnih uloga pripala je i Mikiju Manojloviću, koji glumi patrijarhalnog starijeg rođaka glavnom liku i koji je još jednim izvrsnim nastupom potvrdio status glumačke veličine. Manojlović je kazao novinarima kako mu se u tu ulogu uopće nije bilo teško uklopiti jer izražava ono što u njemu već postoji, ali je istaknuo kako mu je izazov bio uspostaviti komunikaciju s Jelčićevim načinom rada, koji je po njegovu mišljenju krajnje specifičan.
“Bobo je za mene ogromno iznenađenje i potpuno novo iskustvo na filmu”, kazao je Manojlović.
Rakan Rushaidat je glumio i u Jelčićevoj “Obrani i zaštiti” i to sina koji se sukobljava s ocem, dok mu je u filmu “Sam samcat” povjerena uloga oca. Kazao je kako je i za njega bio izazov odgovoriti Jelčićevom stajalištu da ne dopušta previše ekspresije odnosno prelijevanja emocije, dok je Snježana Sinovčić Šiškov, koja je s Jelčićem radila uglavnom u kazalištu, istaknula kako on glumcu daje ogromni prostor slobode, no tek nakon dugih i kvalitetnih priprema.
Rad na ovom filmu opisala je kao “genijalno iskustvo”.
Prvog dana natjecateljskog programa publika SFF-a imala je priliku vidjeti i mađarski film “Jedan dan”, redateljice Zsofije Szilagyi. Portret je to žene u petom desetljeću života koja, suočena s brojnim obvezama u obitelji i na poslu, postupno gubi ono što je najvažnije – vezu sa suprugom.
Ta psihološka drama na suptilan način analizira univerzalna pitanja odanosti i ljubavi.
U okviru natjecateljskog programa u kategoriji dokumentranog filma u Sarajevu je u subotu regionalnu premijeru imala “Srbenka” redatelja Nebojše Slijepčevića. Film je to koji u kontekstu podsjeća na mučno ubojstvo djevojčice Aleksandre Zec, počinjeno u Zagrebu 1991. godine iz šovinističkih pobuda, te na aktualiziranje tog zločina kroz kazališnu predstavu koju postavlja Oliver Frljić a probe koje joj prethode postaju kolektivna psihoterapija.
Komentari