Ležeći potrbuške Orville Wright je upravljao dvokrilcem Wright Flyer I, s trupom od smreke, krilima presvučenim tkaninom i 4-cilindrašem snage 25 KS, koji je lančanim prijenosom pokretao dva drvena dvokraka propelera te je u 12 sekundi preletio 37 metara na visini 2 do 3 m…
Jedan od ključnih trenutaka u razvoju suvremene tehnologije odvio se iznad vjetrovite plaže Kitty Hawk, na otoku Outer Banks u Sjevernoj Karolini. Omogućili su ga braća Orville (1871. – 1948.) i Wilbur (1867. – 1912.) Wright iz Daytona, Ohio, neumorni istraživači bez formalne naobrazbe i mehaničari, koji su se najprije dokazali konstrukcijama bicikala. Naposljetku, uspjeli su realizirati tisućljetni ljudski san o letenju. Razvoj zrakoplovstva bio je nevjerojatno brz, te u mnogočemu paralelan s razvojem samo 17 godina starijeg prizemljenog rođaka, automobila.
Ideje su preuzimane međusobno, premda znatno više prelazeći iz zrakoplova u automobile nego obratno, a i dobar dio onovremenih proizvođača radili su i jedno i drugo. Ipak, može se reći da je razvoj zrakoplovstva, ponajprije zbog vojne uloge i s njom povezanih investicija, bio osjetno brži i impresivniji od razvoja automobila. Orville Wright je 17. prosinca 1903., u 10:35, poletio je zrakoplovom Wright Flyer I, kojeg je konstruirao i izradio s bratom Wilburom. Tijekom 12 sekundi, upravljajući ležeći potrbuške, preletio je 37 metara, na visini od 2 do 3 metra.
To se smatra prvim uspješnim letom u povijesti, što je službeno priznala Fédération Aéronautique Internationale, međunarodna zrakoplovna federacija osnovana 14. listopada 1905., sa sjedištem u švicarskom gradu Lausanne. Zanimljivo, prvi je let trebao biti 14. prosinca 1903., a bacanjem novčića u povijest se trebao upisati stariji brat Wilbur. No, let nije uspio i zrakoplov je oštećen, pa je tri dana kasnije uspješno poletio mlađi Orville. Tog su dana, naizmjence, izveli još tri uspješna leta, posljednjim je, u 59 sekundi, dolet iznosio 260 metara.
Prvi zrakoplov u povijesti bio je izrađen od smreke, dvokrilac, s krilima presvučenim tkanine muslin (od svile i pamuka). Bio je neobičnog pogona, jednomotorni, dvopropelerni. Dva dvokraka drvena propelera pokretala su se mehanizmom preuzetim od bicikla. Motor je izradio Charlie Taylor, 4-cilindraš s blokom od aluminijskog i klipova od čeličnog lijeva, razvijao je 25 KS te je masom od 80 kg imao dotad najpovoljniji omjer snage i mase. Najveća je zasluga braće Wright što su riješili troosno upravljanje zrakoplova – oko uzdužne osi, krilcima (valjanje), oko poprečne osi, kormilom dubine (uzdužni nagib) i oko vertikalne osi, kormilom pravca (skretanje).
ad lakog-sportskog zrakoplova u Zračnoj luci Pula izazvali su OVI razlozi
Komentari