10 zlatnih pravila: ovako ćete voziti sigurnije i jeftinije, bit će bolje za vas i vozilo

Autor:

Pixabay

Veća sigurnost i niži troškovi vožnje želja su svih. Stoga navodimo pravila kako voziti i ponašati se u svrhu smanjenja rizika u prometu, smanjenja potrošnje goriva i ostalih troškova

Ostali troškovi često su jednaki kao troškovi goriva, a ovo su savjeti kako smanjiti jedno i drugo…

1. Ispravan tlak zraka u gumama – preduvjet sigurnosti
Ispravan tlak zraka u automobilskoj gumi od presudnog je značenja za upravljivost, stabilnost i sigurnost automobila. Ako je tlak prenizak, guma se pojačano deformira i uvija te se ne može uspostaviti dobra kontaktna površina s asfaltnom podlogom. Zbog toga guma prije proklizava, automobil se lakše zanosi i produžava mu se zaustavni put. Istodobno se povećavaju otpori kotrljanja te se guma ubrzano troši, a povećava se i potrošnja goriva. Previsok tlak također nije dobar, jer se smanjuje kontaktna površina, guma se nepravilno troši te se povećavaju dinamička opterećenja podvozja i cijelog automobila. Posebice je opasan neravnomjeran tlak na određenoj osovini. Zbog toga je nakon svakog punjenja goriva preporučljivo provjeriti tlak u gumama te ga podesiti, prema uputama, ovisno o opterećenju.

2. Kontrola ulja i u jamstvenom roku
Mnogi misle da nakon kupnje novog auta ne treba kontrolirati razinu motornog ulja, iako i novi motor može trošiti pokoji decilitar na 1000 km. To se posebice odnosi na automobile kod kojih je prvi servis predviđen nakon više od 10.000 km. Vožnjom s manjkom ulja povećava se trošenje motora, a može nastati i veći problem. Razinu motornog ulja kontrolirajte prije preuzimanja auta iz prodajnog salona i ako ga nema do maksimuma, zahtijevajte prodavača da ga dolije. Potom razinu ulja provjeravajte svakih 15 dana i po potrebi dolijevajte, ako mu razina padne ispod polovice, između oznaka “min” i “max” na mjernoj šipki. Prije odlaska na duži put dolijte ga do maksimuma.

3. Ne okrečite volan na mjestu
Brzo okretanje volana, dok je vozilo zaustavljeno, znatno povećava opterećenje upravljačkog mehanizma i povećava trošenje guma. Po tome se vidi i kvaliteta vozača. Posebice su opterećeni automobili s električnim servouređajem, kod kojih se tada nekontrolirano povećava opterećenje na zupčastoj letvi i prijenosnom polužju. Recept je jednostavan: prilikom manevriranja i okretanja volana dovoljno je lagano pomicati automobil naprijed ili nazad (laganim otpuštanjem spojke). Time se višestruko smanjuje opterećenje svih bitnih dijelova upravljačkog mehanizma i trošenje guma. Korisno je i izbjegavati energične okrete upravljačem.

4. Ne kočite spojkom nego isključivo kočnicom
Kad vidite da netko iz hoda unazad, bez potpunog zaustavljanja, ubaci u prvi stupanj i krene naprijed, znajte da to nije dobar vozač. Tada se nepotrebno povećava opterećenje i trošenje lamele spojke i cijelog prijenosnog mehanizma. U takvom manevru treba kočnicom potpuno zaustaviti automobil i potom krenuti. Podjednako je štetno zadržavanje automobila na uzbrdici napola spuštenom spojkom, jer za to služi parkirna kočnica, ili ‘igranje’ sa spojkom kod stajanja na semaforu.

5. Ne vozite na rezervi goriva
Izdaci za gorivo mnogima su problem zbog čega u pravilu tankiraju minimalnu količinu goriva i često voze na rezervi. Time ne dobivaju ništa, a rade štetu sustavu za napajanje i motoru. Naime, pumpa za gorivo nalazi se na dnu spremnika i hladi se gorivom te se kod malih količina goriva povećava zagrijavanje i opterećenje pumpe. Stanje pogoršavaju čestice nečistoća koje se nakupljaju u maloj količini goriva. Zbog toga je preporučljivo dopuniti spremnik, čim se količina goriva smanji na manje od četvrtine. Gorivo punite na visokofrekventnim, novijim crpkama.

6. Ne kočiti na rupi ili ‘ležećem policajcu’
Mnogi griješe i koče kad kotači prelaze preko rupe, neravnine ili ‘ležećeg policajca’. I što se tada događa? Uslijed preraspodjele opterećenja, pod djelovanjem inercijske sile, dolazi do zbivanja prednjih opruga i amortizera te prednji ovjes postaje znatno tvrđi. Gubi mogućnost amortiziranja te stoga na rupi, neravnini ili ležećem policajcu nastaje pojačan udar, štetan za sve dijelove podvozja – ležajeve, spone, zglobove, amortizere, opruge… Dakle, kad ugledate rupu, neravninu ili ‘ležećeg policajca’, kočite prije, po potrebi i snažnije, a prije nego naiđete na njih, kočnicu popustite. Tako se prednji ovjes u pravom trenutku rastegne i omekša te dobiva mogućnost amortiziranja.

7. Ne vjerujte putnom računalu
Podatak o prosječnoj potrošnji, koje učitava putno računalo, treba uzimati s velikom rezervom. Dobivaju se posredno, na osnovu vremena otvorenosti brizgalica, broju okretaja motora, brzini vožnje i tlaku prednabijanja te mogu odstupati i do 20 posto. Najveća su odstupanja u gradu, gdje na potrošnju bitno utječu stil vožnje, gužve, zastoji, vremenski uvjeti… No, to je korisna informacija, kojom se može pratiti kretanje potrošnje i prilagoditi način vožnje. Za snižavanje potrošnje važno je voziti umjereno, bez puno ubrzavanja i kočenja, uz što brže uključivanje većeg stupanja. Važna je i ispravnost motora de dobar tlak u gumama (preporučljivo je gume napuhati na tlak za puno opterećenje.

8. Sve vrijedne stvari stavite u prtljažnik
Lopovi uvijek pogledaju što žele ukrasti i ako ne vide ništa, mali je rizik da će krasti ‘na slijepo’. Zbog toga ne ostavljajte nikakve vrjednije predmete na vidljivom mjestu u automobilu, jer su mamac za krađu. Tada šteta na automobilu (razbijeno staklo, provaljena vrata…) može biti višestruko veća od vrijednost ukradenih stvari. Sve pospremite u prtljažnik i zatvorene police, ali prije nego stignete na odredište, kako vas kradljivac ne bi ‘snimio’! Tada to ima suprotan učinak. Potpuno zatvarajte sva stakla, iako se auto tada ne ventilira.

9. Oštećenja karoserije sanirajte odmah
Karoserija je najvažniji dio automobila. Sve se drugo razmjerno lako može dovesti u red, no ako je karoserija u lošem stanju, popravci su ponekad toliko skupi, da se automobil i ne isplati popravljati. Zbog toga je iznimno važno čim prije popraviti oštećenje karoserije, kako hrđa ne bi nagrizla lim. Sva mjesta s golim limom treba odmah zaštititi temeljnom bojom.

10. Nepravilno trošenje gume otkriva kvar podvozja
Nepravilno trošenje guma ukazuje ne nepravilan tlak u gumama ili nepodešenu geometriju ovjesa. Pojačano, ravnomjerno trošenje oba ruba ukazuje na vožnju s preniskim tlakom. Istrošena sredina gume posljedica je vožnje s previsokim tlakom u gumama. Pojačano trošenje jednog ruba (vanjskog ili unutrašnjeg) na obje gume ukazuje na pogrešnu geometriju kotača. Ako se jedna guma troši s vanjske, a druga s unutrašnje, radi se o pogrešno podešenom upravljačkom mehanizmu. Pojačano trošenje vanjskog ruba jedne ili obje prednje gume ukazuje na grešku u bočnom nagibu ili usmjerenosti kotača. Nepravilno trošenje po obodu posljedica je loše uravnoteženih (balansiranih) guma. Stoga vam savjetujemo da odmah provjerite ispravnost kuglastih zglobova i amortizera te podesite geometriju kotača i balansirate ih. Ako su se bokovi gume previše istrošili, trebat ćete kupiti nove gume.

OZNAKE: vozač, 10 pravila

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.