Znatni porast cijena goriva, s perspektivom dodatnih poskupljenja, trebao bi biti motiv za uštede, kroz promjenu stila života i vožnje, prilagodbu vremena i putanje putovanja, redovito održavanje…
Gorivo je sve skuplje i, nažalost, taj će se trend nastaviti. Malo vjerojatno da će se cijene goriva ikada vratiti na razinu s početka godine. Istodobno, mnogi ne mogu zamisliti život bez automobila, no u novim i očekivano još gorim okolnostima teško će to moći financijski izdržati. Ako ne možemo utjecati na cijenu goriva, itekako možemo na potrošenu količinu.
Ovo su korisni savjeti za smanjenje potrošnje goriva automobila:
1. Smanjite broj vožnji – barem svaku petu vožnju vlastitim automobilom zamijenite pješačenjem, bicikliranjem ili javnim prijevozom. Ako na posao idete automobilom, pokušajte, s jednom ili više osoba, dogovoriti princip “dijeljenja automobila”, da više osoba putuje jednim automobilom, naizmjence (po danima/tjednima).
2. Prilagodite vrijeme i putanju putovanja – bolje i isplativije je na posao krenuti, primjerice, u 6:45 pa putovati 20 minuta, nego u 7:15 pa putovati 40 minuta, a pogotovo u “špicama”, kad putovanje traje i dulje. Razmislite o mogućnosti duže, a protočnije putanje, kojom se izbjegavaju najveće gužve i smanjuje potrošnja goriva.
3. Izvadite suvišan teret – mnogi u prtljažniku nose alat, opremu.., koje koriste rijetko, teške gumene tepihe, prostirke i navlake, koji više štete nego koriste. Uklonite to iz automobila, usto, automobilom prevozite samo ono što je nužno.
4. Izvadite rezervni kotač i dizalicu te nabavite set za popravak gume, iz sljedećih razloga: prvo, ako propisno koristite, mijenjate i kontrolirate kvalitetne gume te normalno vozite, gumidefekt se, statistički, događa jednom u 250.000 km; drugo, ako se desi, uputnije je pozvati službu pomoći, nego mijenjati kotač (pogotovo nježnijim osobama), što može biti opasno, izravno i neizravno – prometno; i treće, ukupna masa automobila smanjuje se za oko 15 kg.
5. Napušite gume na tlak za puno opterećenje te ga kontrolirajte barem pri svakom drugom punjenju goriva. Ako idete na duži put, s potpuno opterećenim automobilom, gume napušite na tlak 0,2 bara veći od propisanog za puno opterećenje.
6. Vozite umjereno – u viši stupanj prijenosa mjenjač uključujte pri 2000/min (dizel), odnosno 2500/min (benzin), izbjegavajte snažna ubrzanja, pogotovo između semafora, koja potom traže snažna kočenja. Na autocesti ne voziti brže od 120 km/h, kad dizelski automobili troši manje od šest, a benzinski manje od osam litara na 100 km. Otpor zraka se povećava s kvadratom brzine – 20 posto veća brzina, 44 posto veći otpor zraka.
7. Gasite motor pri dužem stajanju, prvenstveno na velikim raskrižjima i gužvama, posebice na lijevom skretanju složenijih raskrižja. Noviji su motori opremljeni sustavom Start-Stop, kod starijih sami gasite i palite motor. Usto se na kraćim zastojima ne “igrajte” gasom. Ako je automobil opremljen automatskim mjenjačem, na semaforskim stajanjima ručicu iz položaja D prebacite u N.
8. Klima uređaj koristite umjereno, jer troši energiju motora, prvenstveno za pokretanje kompresora. Tako se korisna snaga motora smanjuje za pet do osam posto (ovisno o veličini motora) te potrošnja goriva raste od 0,5 do 1,5 l/100 km. Zbog toga temperaturnu razliku između vanjskog zraka i unutrašnjosti automobila ne smanjujte za više od 7 Celzijevih stupnjeva.
9. Ne pretjerujte s intenzitetom zvuka audio uređaja – umjereno slušanje je ugodnije, sigurnije i štedljivije, a ako zvuk “odvrnete” do kraja, angažira se dodatnih 100 do 200 W snage alternatora, koji se pokreće radilicom te povećava mehanički otpor i potrošnju goriva.
10. Redovito servisirajte automobil, jer servisiran, potpuno ispravan automobil troši manje goriva od neservisiranog i neispravnog. Na potrošnju goriva posebice utječe filtar usisnog zraka motora, jer kad je zaprljan povećavaju se usisni otpori (negativan rad) i potrošnja goriva. Kod benzinskog motora bitno utječu i svjećice.
Ovo je ljetni paket 10 mjera za smanjenje potrošnje goriva, u zimskom se stavka umjerenog korištenja klima uređaja mijenja stavkom da se hladan motor ne zagrijava radom na mjestu nakon paljenja, nego krene odmah, uz umjerenu vožnju do potpunog zagrijavanja motora.
Dosljednom primjenom svih navedenih mjera potrošnja goriva može se smanjiti i za više od 30 posto te kompenzirati dosadašnja (i buduća?) poskupljenja goriva.
Komentari