Automobili su danas manje pouzdani nego prije? Zabluda! Višestruko su pouzdaniji, samo je održavanje znatno zahtjevnije, ali uz znatno dulje intervale…
Autor: Željko Marušić
Servisni interval automobila 1970-ih iznosio je 5000 km, danas 15.000 do 20.000 km, kod kvalitetnijih modela i 30.000 km. To dovoljno pokazuje da su suvremeni automobili sve pouzdaniji, a to je zasluga suvremene tehnologije. Na pouzdanost bitno utječe podrijetlo automobila. Japanski, pa i korejski automobili sve više pokazuju prednosti prema većini europskih konkurenata.
Istodobno postaje ‘javna tajna’ da automobili koji novi stižu na naše tržište nisu jednako kvalitetni i pouzdani kao isti modeli koji se rade za njemačko, francusko ili švicarsko tržište. Zbog toga je pametno kupovati u uglednim salonima koji rabljene automobile uvoze iz Njemačke, Francuske, Belgije…
Tome su kumovali i poznati problemi s čistoćom i kvalitetom našeg goriva, posebice od 2003. do 2008., kad su na naše tržište stigli dizelaši s drugom generacijom common-rail ubrizgavanja, a to nije pratila kvaliteta dizelskog goriva. Problemi su potom riječni, ali mnogi dizelaši tada ‘načeti’ sada su ‘povoljni’ modeli na tržištu rabljenih.
Neugodnih kvarova nisu pošteđeni ni najelitnije marke – Mercedes-Benz, BMW i Audi. Treba uračunati i ‘marifetluke’ u servisima, koje u pravilu rade niže rangirani djelatnici, za svoj račun, češći u neovlaštenim, nego ovlaštenim servisima. Time rade veliku štetu zastupniku, odnosno ovlaštenom serviseru, i kupcima automobila.
Redovni servis idealna je prilika da se ispravan elektronički modula zamijeni dijelom koji šteka te se naknadno, u pola cijene, ugradi ‘u fušu’. Krivi su i kupci, koji iscrpljeni kupnjom automobila, odnosno ratama kredita koji stižu svakog mjeseca (to će pogoršati ova ‘kataklizma’ s koronavirusom neredovito održavaju automobile, odnosno štede na najosnovnijim stvarima, poput motornog ulja, filtara, disk pločica…
Umjesto originalnih i, naravno, skupih rezervnih dijelova, ugrađuju se znatno jeftiniji ‘no name’ proizvodi. Time se u pravilu radi višestruko veća šteta i povećavaju se rizici velikih kvarova.
Zbog pucanja neoriginalnog zupčastog remena motor može doživjeti potpunu havariju (sudaranje ventila i klipova), a sumnjivi filtri ulja otežavaju podmazivanje motora. Ugradnjom neoriginalnih dijelova u podvozje ugrožava se sigurnost vožnje, a pretvrde disk pločice brzo brazdaju diskove.
Kvalitetno održavanje znatno smanjuje rizike kvarova. Nažalost mnogi nakon isteka jamstva ‘zaborave’ na redovito održavanje i to je izvor ovih najčešćih problema:
1. Pregaranje žarulje
Najčešći je uzrok u previsokom naponu električne instalacije (potrebno je provjeriti regulator napona), a potom i u lošijoj kvaliteti žarulja, posebice ako se radi o jeftinim ‘no-name’ proizvodima. Obveza paljenja po danu također skraćuje vijek.
2. Pražnjenje akumulatora
Uzrok je u pravilu veća potrošnja od proizvodnje, posebice ako ima dosta dodatnih potrošača. Potrebno je provjeriti stanje alternatora (sposobnost punjenja), a akumulator otkazuje i ako ostane bez elektrolita ili kratkog spoja u instalaciji.
3. Otkazivanje amortizera
Kod česte vožnje po lošim prometnicama, posebice u kombinaciji sa sve popularnijim niskoprofilnim gumama. Prepoznaje se po trešnji i ispuštanju ulja. Iako se mogu obnoviti, zbog sve niže cijene preporučljivi su novi, a mijenjaju se u paru.
4. Vibriranje armature
Također posljedica česte vožnje po lošim prometnicama, a može biti posljedica prethodnog rastavljanja i sastavljanja kod ugradnje plinske instalacije ili većeg popravka. Pokazuje kvalitetu automobila, ali i način vožnja.
5. Probijanje gume
Na europskim cestama događa se tek jednom u 300.000 km, a kod nas znatno češće. Najčešći su uzroci su loše ceste, dotrajale gume i prenizak tlak u gumama. Nove i dobro napuhane gume teško se mogu probiti.
6. Otkazivanje selen-blokova
Još jedna žrtva loših prometnica, ali i loših navika (penjanje na rubnjak). Gumeni oslonci (selen blokovi) su razmjerno jeftini, a vrlo važni, te ih je preporučljivo mijenjati na svakom većem servisu, uvijek u paru (lijevo – desno).
7. Kvar termostata
Kod preventivne izmjene pumpe rashladne tekućine, na oko 100.000 km, preporučljivo je preventivno izmijeniti i termostat, koji najčešće stradava zbog neredovite izmjene rashladne tekućine i čestih preopterećenja motora.
8. Pucanje klinastog remena
Za razliku od zupčastog remena ne mijenja se preventivno te je kod starijih vozila sklon pucanju. Uzrok može biti i u prevelikoj nategnutosti ili oštećenju stranim predmetom, a i u ugradnji jeftinih proizvoda upitne kvalitete.
9. Zaprljanje i oštećenje brizgaljki
U pravilu je posljedica zaprljanog goriva, s viškom sumpora, nečistoća i vlage. Posljednjih godina je to manji problem, a ipak brizgalice je preporučljivo čistiti na ultrazvučnom uređaju svakih 50.000 km. Nakon toga motor bolje radi i manje troši.
10. Neispravnost klima uređaja
Uzrok je najčešće dugi period nekorištenja tijekom zime, kad se iscijedi ulje iz cilindra kompresora, pa počne hrđati, a spojevi crijeva počnu propuštati rashladni medij. Važno je da klima uređaj radi svaki dan (barem kratko) te ga jedanput godišnje servisirati.
Komentari