10 najčešćih kvarova koje izaziva loše održavanje automobila. Vrijeme je za odlazak u servis…

Autor:

Autoportal.hr

Automobili su danas manje pouzdani nego prije? Zabluda! Višestruko su pouzdaniji, samo je održavanje znatno zahtjevnije, ali uz znatno dulje intervale…

Autor: Željko Marušić

Servisni interval automobila 1970-ih iznosio je 5000 km, danas 15.000 do 20.000 km, kod kvalitetnijih modela i 30.000 km. To dovoljno pokazuje da su suvremeni automobili sve pouzdaniji, a to je zasluga suvremene tehnologije. Na pouzdanost bitno utječe podrijetlo automobila. Japanski, pa i korejski automobili sve više pokazuju prednosti prema većini europskih konkurenata.

Istodobno postaje ‘javna tajna’ da automobili koji novi stižu na naše tržište nisu jednako kvalitetni i pouzdani kao isti modeli koji se rade za njemačko, francusko ili švicarsko tržište. Zbog toga je pametno kupovati u uglednim salonima koji rabljene automobile uvoze iz Njemačke, Francuske, Belgije…

‘Štednja’ na filtru zraka vraća se poput bumeranga – motor lošije vuče i više troši te ubrzano haba. Foto: Autoportal.hr

Tome su kumovali i poznati problemi s čistoćom i kvalitetom našeg goriva, posebice od 2003. do 2008., kad su na naše tržište stigli dizelaši s drugom generacijom common-rail ubrizgavanja, a to nije pratila kvaliteta dizelskog goriva. Problemi su potom riječni, ali mnogi dizelaši tada ‘načeti’ sada su ‘povoljni’ modeli na tržištu rabljenih.

Neugodnih kvarova nisu pošteđeni ni najelitnije marke – Mercedes-Benz, BMW i Audi. Treba uračunati i ‘marifetluke’ u servisima, koje u pravilu rade niže rangirani djelatnici, za svoj račun, češći u neovlaštenim, nego ovlaštenim servisima. Time rade veliku štetu zastupniku, odnosno ovlaštenom serviseru, i kupcima automobila.

Redovni servis idealna je prilika da se ispravan elektronički modula zamijeni dijelom koji šteka te se naknadno, u pola cijene, ugradi ‘u fušu’. Krivi su i kupci, koji iscrpljeni kupnjom automobila, odnosno ratama kredita koji stižu svakog mjeseca (to će pogoršati ova ‘kataklizma’ s koronavirusom neredovito održavaju automobile, odnosno štede na najosnovnijim stvarima, poput motornog ulja, filtara, disk pločica…

Ako želite dobro motoru svog automobila, motorno ulje, s filtrom, mijenjajte svakih 10.000 km. ‘Rastezanjem’ intervala izmjene više ćete izgubiti nego dobiti. Foto: Porsche Croatia

Umjesto originalnih i, naravno, skupih rezervnih dijelova, ugrađuju se znatno jeftiniji ‘no name’ proizvodi. Time se u pravilu radi višestruko veća šteta i povećavaju se rizici velikih kvarova.

Zbog pucanja neoriginalnog zupčastog remena motor može doživjeti potpunu havariju (sudaranje ventila i klipova), a sumnjivi filtri ulja otežavaju podmazivanje motora. Ugradnjom neoriginalnih dijelova u podvozje ugrožava se sigurnost vožnje, a pretvrde disk pločice brzo brazdaju diskove.

Kvalitetno održavanje znatno smanjuje rizike kvarova. Nažalost mnogi nakon isteka jamstva ‘zaborave’ na redovito održavanje i to je izvor ovih najčešćih problema:

Trajnost diskova i disk pločica ovisi o kvaliteti dijelova (originalni su kvalitetniji i trajniji) i stilu vožnje. Foto: Autoportal.hr

1. Pregaranje žarulje
Najčešći je uzrok u previsokom naponu električne instalacije (potrebno je provjeriti regulator napona), a potom i u lošijoj kvaliteti žarulja, posebice ako se radi o jeftinim ‘no-name’ proizvodima. Obveza paljenja po danu također skraćuje vijek.

2. Pražnjenje akumulatora
Uzrok je u pravilu veća potrošnja od proizvodnje, posebice ako ima dosta dodatnih potrošača. Potrebno je provjeriti stanje alternatora (sposobnost punjenja), a akumulator otkazuje i ako ostane bez elektrolita ili kratkog spoja u instalaciji.

3. Otkazivanje amortizera
Kod česte vožnje po lošim prometnicama, posebice u kombinaciji sa sve popularnijim niskoprofilnim gumama. Prepoznaje se po trešnji i ispuštanju ulja. Iako se mogu obnoviti, zbog sve niže cijene preporučljivi su novi, a mijenjaju se u paru.

4. Vibriranje armature
Također posljedica česte vožnje po lošim prometnicama, a može biti posljedica prethodnog rastavljanja i sastavljanja kod ugradnje plinske instalacije ili većeg popravka. Pokazuje kvalitetu automobila, ali i način vožnja.

5. Probijanje gume
Na europskim cestama događa se tek jednom u 300.000 km, a kod nas znatno češće. Najčešći su uzroci su loše ceste, dotrajale gume i prenizak tlak u gumama. Nove i dobro napuhane gume teško se mogu probiti.

6. Otkazivanje selen-blokova
Još jedna žrtva loših prometnica, ali i loših navika (penjanje na rubnjak). Gumeni oslonci (selen blokovi) su razmjerno jeftini, a vrlo važni, te ih je preporučljivo mijenjati na svakom većem servisu, uvijek u paru (lijevo – desno).

7. Kvar termostata
Kod preventivne izmjene pumpe rashladne tekućine, na oko 100.000 km, preporučljivo je preventivno izmijeniti i termostat, koji najčešće stradava zbog neredovite izmjene rashladne tekućine i čestih preopterećenja motora.

8. Pucanje klinastog remena
Za razliku od zupčastog remena ne mijenja se preventivno te je kod starijih vozila sklon pucanju. Uzrok može biti i u prevelikoj nategnutosti ili oštećenju stranim predmetom, a i u ugradnji jeftinih proizvoda upitne kvalitete.

9. Zaprljanje i oštećenje brizgaljki
U pravilu je posljedica zaprljanog goriva, s viškom sumpora, nečistoća i vlage. Posljednjih godina je to manji problem, a ipak brizgalice je preporučljivo čistiti na ultrazvučnom uređaju svakih 50.000 km. Nakon toga motor bolje radi i manje troši.

10. Neispravnost klima uređaja
Uzrok je najčešće dugi period nekorištenja tijekom zime, kad se iscijedi ulje iz cilindra kompresora, pa počne hrđati, a spojevi crijeva počnu propuštati rashladni medij. Važno je da klima uređaj radi svaki dan (barem kratko) te ga jedanput godišnje servisirati.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.